”Meillä on tänä iltana erikoistarjous: lainattavana elävää rauhanturvaajakokemusta viideltä vuosikymmeneltä. Tätä elävää kirjastoa voi lainata keskusteluja varten ilman kirjastokorttia”, kertoi Pasilan pääkirjaston johtaja Tiina Tarvonen tiistaina 19.3. Helsingissä.

”Olemme täällä avoimena keskustelulle ja teidän kysymyksillenne”, aloitti Henkka Helakorpi särmästi palveluspuku päällään torstaina 21.3. Oulun pääkirjaston Pakkalan salissa. ”Tulkaa jatkamaan keskustelua myöhemmin ravintola Tuba Food & Lounge:en”, jatkoi Henkka.

Rauhanturvaajaliiton vapaaehtoiset halusivat tuoda palvelusaikansa kokemukset osaksi kansalaisryhmien kanssa käytävää avointa keskustelua rasisminvastaisella viikolla 18.-24.3.2019. Pasilassa oli kuusi rauhanturvaajaa ”lainattavana”. Oulussa paneeliin osallistui neljä rauhanturvaajaa ja myöhempään ravintolassa käytyyn keskusteluun liittyi lisää Oulun seudun rauhanturvaajia. Jatkossa ainakin Pasilan pääkirjastossa kaavailtiin vastaavia keskustelutilaisuuksia esim. koululuokkien kanssa.

Vaikutelmaksi jäi, että näkökulmat avartuivat puolin ja toisin. Jotain kohtaamisten ja keskustelun tarpeesta kertoo oululaisen ravintolayleisön joukosta esitetty kiitospuheenvuoro: ”Näyttää siltä, että rauhaa on monenlaista - tai ehkä sitä ei ole ollenkaan, on vain vihaa. Jotkut ihmiset eivät ole koskaan kokeneet normaalia sovinnon tilaa, joillekin valtioiden välinen ja kotivaltion sisäinen rauha on itsestään selvää. Te olette laittaneet itsenne likoon, että edes jostain, mikä nyt näyttää olevan mahdotonta, tulisi joskus mahdollista.” Tähän oli hyvä lopettaa keskusteluilta tällä kertaa.

Oulu keskustelutilaisuus 210319 edited

(Oulun kirjaston Pakkalan sali 21.3.2019 paneeli: kuvassa vasemmalta: Tarja Raappana, Timo Ryhänen, Timo Heikkinen ja Henkka Helakorpi)

nobel haku 1psd

Suomen Rauhanturvaajaliitto ry