Mikael Nihti

Suomen Rauhanturvaajaliiton hallitus on valinnut vuoden 2019 rauhanturvaajaksi 32-vuotiaan kriisinhallintaveteraani Mikael Nihtin.

Mikael Nihti on ansioitunut vuoden rauhanturvaajaksi poikkeuksellisen kiitettävällä palvelusasenteellaan, esimerkillään sekä reippaalla otteellaan tarttua mihin tahansa tehtävään. Toiminnallaan Nihti on parantanut merkittävästi muun muassa sotilastukikohtatoiminnan turvallisuutta sekä levittänyt jatkuvasti ympärilleen positiivista ilmapiiriä palvelusajan olosuhteista riippumatta. Nihtiä on kuvailtu esimiesten ja palvelustovereiden poikkeuksellisen hyvissä palautteissa suomalaisen rauhanturvaajan ihannekuvaksi, joka on erittäin luotettava, järjestelmällinen ja aina valmis auttamaan muita. Nihtiä on myös luonnehdittu ihmiseksi, joka kykenee ottamaan uudenlaiset tilanteet ja tehtävät vaativista olosuhteista riippumatta nopeasti haltuun, mikä on ollut erityisen tärkeää hänen tehtävissään tilannevalvojana. Nihtin esimerkillinen toiminta rauhanturvaajana on herättänyt myös muiden kansallisuuksien huomion erittäin positiivisessa sävyssä.

Rauhanturvaajaliitto toivoo lisää ”nihtiä” operaatioihin ja onnittelee sydämellisesti Nihtiä nimityksestään vuoden rauhanturvaajaksi. Vuoden rauhanturvaaja julkistetaan perinteisesti YK:n kansainvälisenä rauhanturvaajien päivänä, jota vietetään vuosittain 29. toukokuuta.

Suomen Rauhanturvaajaliitto (SRTL) on sotilaalliseen ja siviilikriisinhallintaan osallistuneiden henkilöiden etujärjestö, joka pitää huolta henkilöstön ja heidän sidosryhmiensä hyvinvoinnista, vertaistuesta sekä etuisuuksista ennen operaatioita, operaatioiden aikana sekä niiden jälkeen. Rauhanturvaajaliitto osallistuu kokonaisturvallisuuden tukemiseen, tekee puoluepoliittisesti ja ideologisesti sitoutumatonta rauhantyötä sekä välittää sitä koskevaa luotettavaa tietoa. Lisäksi liitto pitää huolta sotiemme veteraaneista, heidän perinnöstään sekä edustaa maamme kaikkia veteraaneja Maailman Veteraanijärjestössä.

Lisätiedot:
Rauhanturvaajaliiton puheenjohtaja, prikaatikenraali (evp.) Mauri Koskela, p. 050-5756956.

Suomen Rauhanturvaajaliitto ry