Siikaniemi Lahti

Kaikkien vapaaehtois- ja vertaistukitoiminnasta kiinnostuneiden yhteinen virkistys ja koulutusviikonloppu 21.-22.9.2019 Siikaniemen leirikeskuksessa Hollolassa

Oletko kiinnostunut vertaistukitoiminnasta? Tervetuloa mukaan! Osallistuminen tähän viikonloppuun ei edellytä sitoutumista vapaaehtoistehtäviin. Voit tunnustella ja kuulostella rauhassa ja tutustua muihin vertaistuessa mukana oleviin. Ainut, mitä sinulta edellytetään on kriisinhallinta-/rauhanturvakokemus ja halu osallistua vertaistukeen.
Vertaistukipuhelimen päivystäjien ja vapaaehtoistehtävissä toimivien – uusien ja kokeneiden - yhteinen virkistäytymis- ja koulutusviikonloppu järjestetään 21.-22.9.2019. Siikaniemen leirikeskuksessa, Siikaniementie 210 16730 Kutajärvi (noin 16 km Lahdesta). Tutustumme, jaamme kokemuksia, kehitämme vetu-toimintaa ja virkistäydymme yhdessä. Pitkämatkalaisille järjestyy majoitus jo pe 20.9., kunhan ilmoitat etukäteen. Tilaisuus on osallistujille maksuton. Matkakulut korvataan halvimman kulkuneuvon mukaisesti. Ilmoittaudu sähköpostilla Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. 4.9.19. mennessä. Ilmoittautumisen yhteydessä mainitse: nimi, osoite, puhelin, RT-yhdistyksesi, mahdollinen ruoka-aineallergia, tarvitsetko majoituksen jo 20.9.; voitko tarjota/tarvitsetko kimppakyytiä mistä /minne. Jos olet uusi tulokas ilmoita myös rauhanturvataustasi ja RT-yhdistyksesi nimi, jos olet jäsen. Koulutuksessa käsitellään mm. Erosta Elossa -koulutusyhteistyötä Miessakit ry:n vastaavan erotyöntekijän Kari Vilkon opastuksella.

Ohjelma la 21.9.

Klo 11-12 Saapuminen, majoittuminen
Klo 12 Lounas

Klo 13 (tai lounaan päätyttyä)
Tutustuminen; Teema 1: Miessakit Ry:n vastaava erotyöntekijä Kari Vilkko alustaa "Erosta Elossa" -toimintakokonaisuudesta. Pohdimme yhteistyömahdollisuuksia; Kari kertoo pitkän kokemuksen pohjalta pointteja miesten erokriiseistä ja -eroauttamisesta. Alustus ja keskustelua. Karilla on myös rauhanturvaajakokemusta.
Klo 14.30 Kahvit
Teema 2: Lähtisinkö ryhmänohjaajaksi kotiuttamiskoulutukseen? Kriisinhallintaoperaatiosta kotiinpaluun jälkeen, tyypillisesti 1-3 kk kuluttua kotiutumisesta, järjestetään kotiutuneille kotiuttamiskoulutus. Porin prikaatissa järjestettävässä tilaisuudessa käydään läpi kriisinhallintapalveluksen kokemuksia sekä mm. stressiin, ihmissuhteisiin ja arkeen paluuseen liittyviä asioita. Ryhmä- ja yksilökeskusteluja ohjaavat toimintaan koulutetut henkilöt. Suomen Rauhanturvaajaliitto ja vertaistukitoiminta on mukana jokaisessa tällaisessa tilaisuudessa. Koulutusviikonlopussa opiskelemme perusasioita ryhmänohjaamisesta ja keskustelemme asian tiimoilta. Alustus ja keskustelua, alustajana vertaistukikoordinaattori Timo Ryhänen

Klo 17 Mahdollisuus ulkoiluun, vapaata seurustelua
Klo 18 Päivällinen
Klo 19- Yhteinen illanvietto. rantasauna, takkahuone käytössä, iltapala ja makkaranpaistoa, vapaata ohjelmaa.

Ohjelma su 22.9.

Klo 8-9 Aamiainen
Klo 9-11 Hot wash up; keskustelu edellisen päivän teemoista; johtopäätöksiä; ajankohtaista vertaistuesta; vapaata
Klo 12 Lounas