KuntoTreffit, 65-79 vuotiaille rauhanturvaajaveteraaneille

Aika 13. – 15.12.2019 (perjantai - sunnuntai)

Paikka: Oulunkylän kuntoutuskeskus;
Käskynhaltijantie 5 00640 HELSINKI.

Saapuminen perjantaina 13.12.2019 klo 12.00, jolloin tarjotaan lounas.
Jakso päättyy sunnuntaina lounaan jälkeen n. klo 12.30.

Rauhanturvaajaliitto ja Oulunkylän kuntoutuskeskus järjestävät yhdessä 65-79 -vuotiaille KuntoTreffit viikonlopun 13.-15.12.2019.

KuntoTreffien tavoitteena on tarjota rauhanturvaajaveteraaneille mahdollisuus virkistäytymiseen, fyysisen kunnon arviointiin ja keskusteluihin sekä kokemusten vaihtamiseen. Viikonloppu sisältää liikuntaa, keskusteluhetkiä, saunomista,  rentoutumista, hyvää ruokaa ja yhdessäoloa. Tarkemmin ohjelmasta alla.

Mukaan mahtuu 10 osallistujaa. Ilmoittautuessasi sitoudut seuraavaan: jos joudut perumaan osallistumisen ilman pakottavaa estettä kahta viikkoa ennen jakson alkua, Rauhanturvaajaliitto varaa oikeuden veloittaa aiheutuneista kustannuksista 50%.Viikonloppu on osallistujalle maksuton. Matkakustannuksia ei korvata.

Ilmoittautuminen/hakemukset/tiedustelut KuntoTreffeille 13.11.2019 mennessä sähköpostilla:

Ilmoittautumisen yhteydessä annetaan seuraavat tiedot: nimi, postiosoite, sähköposti, puhelinnumero, mahdollinen ruoka-aineallergia, voitko tarjota/tarvitsetko kimppakyytiä mistä/minne; lyhyt perustelu, miksi juuri sinä hyötyisit vertaistukiviikonlopusta; oletko osallistunut aikaisemmin KuntoTreffeille tai vastaaville (Huom. mahdollisesti tuetuille lomille osallistumista ei tarvitse ilmoittaa). Mukaan mahtuu max 10 osallistujaa. Hyväksytyille ilmoitetaan sähköpostilla ilmoittautumisajan päätyttyä. Etusija on heillä, jotka eivät ole aikaisemmin osallistuneet vastaaviin KuntoTreffit tms. tilaisuuksiin.

Majoitus 2 – 3 hengen huoneissa täysihoidolla.

Ohjelma: Ryhmämuotoista kuntoutusta ja vertaistukea tarjoavaa toimintaa. Mahdollisuus kahdenkeskiseen keskusteluun sairaanhoitajan ja/tai fysioterapeutin kanssa järjestetään. Tulopäivänä on kahdenkeskinen sairaanhoitajan tapaaminen ja fysioterapeutin kahdenkeskinen tapaaminen toimintakykytestien yhteydessä. Lisäksi viikonlopun aikana halukkaille järjestetään mahdollisuus tehdä yksilöllisesti MMSE-(muisti) ja MNA- (ravitsemus) testit. Tulopäivänä tehdään myös fyysisen suorituskyvyn ja toimintakyvyn testaukset fysioterapeuttien ohjauksella yksilöllisesti ryhmässä toteutettuna (mm. kehonkoostumismittaus, käden puristusvoimamittaus, tasapainomittaus, alaraajojen lihasvoimamittaus). Liikunnallinen ohjelma suunnitellaan testien perusteella ryhmälle sopivaksi ja mahdolliset yksilölliset tarpeet ja rajoitteet huomioidaan. Osallistuja saa yksilölliset harjoitusohjeet kotiin. Liikuntatuokioina jaksolla on mm. kuntosaliharjoittelua, ulkoilua, allasvoimistelua, venyttelyä, tasapainoharjoittelua ja rentoutusta.

Osallistujille annetaan viimeisintä tietoa akuutin kriisitilanteen ominaispiirteistä, yksiöllisistä reagointitavoista, psyykkisestä hyvinvoinnista ja ravitsemuksesta. Osallistujille järjestetään vertaisryhmäkeskustelua, jossa vetäjinä toimii kaksi sairaanhoitajaa/psykoterapeutti. Pyrimme järjestämään ajankohtaiskatsauksen kriisinhallintaoperaatioista (Puolustusvoimien edustaja). Ohjelmassa on luonnollisesti saunomista, allasosaston käyttöä, illanviettoa ohjatusti ja vapaasti.

Valituille lähetetään 13.11. jälkeen saatekirje, jossa kerrotaan tarkemmin KuntoTreffien sisällöstä. Kirje sisältää tarkan ohjelman viikonlopusta. Kirjeen mukana on terveysseulakysely sekä toinen lyhyt kysely, joka pyydetään palauttamaan ennen kuntoutukseen tuloa. Rauhanturvaajaliitto pyytää osallistujilta palautetta sähköpostilla erillisellä kyselyllä viikonlopun jälkeen. Oulunkylän Kuntoutuskeskuksesta lähetetään osallistuneille n. 3 kuukauden kuluttua viikonlopusta seurantakysely, johon vastataan nimettömänä. Seurantakyselyjen avulla kerätään tietoa kuntoutuksen vaikuttavuudesta, hyödyistä ja kehitetään Rauhanturvaajaliiton vertaistukitoimintaa.

Tervetuloa!

nobel haku 1psd