Salpavaelluksella Miehikkälässä viikko jälkeen juhannuksen yhdistyy sopivasti liikunta ja linnoitushistoria. Suomen Rauhanturvaajaliitto on ottanut vaelluksen ohjelmaansa kunnioittaakseen sotiemme veteraanien asein ja lapioin tekemää työtä. Salpa-asema on hämmästyttävä nähtävyys, joka aikanaan osaltaan turvasi Suomelle itsenäisen rauhan.

Salpa-asemaa esittelevä vaellus on avoin kaikille ja sillä on useita reittivaihtoehtoja. Osin rauhanturvaajia ajatellen vaelluksella on uusi reitti, museoreitti. Kahden päivän aikana kertyy kävelyä maastossa ja pikkuteillä yhteensä noin 18 kilometriä.

Nimensä mukaisesti museoreitti tutustuttaa osallistujat Salpalinja-museoon, erilliseen Salpalinja – itsenäisen Suomen suurin rakennushanke –näyttelyyn ja valtakunnalliseen Pioneerimuseoon. Kohteet ovat sopivasti patikkareitin varrella. Uutta on myös keskelle Miehikkälän kirkonkylää pääaseman eteen rakennetun etuaseman esittely.

Rauhanturvaajaliitto on alistanut vaelluksen tiedotus- ja toimintavastuun Kymenlaakson Sinibareteille. Yhdistys onkin suositellut vaellusta jäsenilleen ja tietysti rauhanturvaajille kautta maan. Liiton puheenjohtaja Heikki Holma osallistuu vaellukselle. Juhlavassa päätösparaatissa soittaa jo kolmatta kertaa peräkkäin liiton oma Faitterit-soittokunta.

Salpavaelluksen pääjärjestäjät ovat Miehikkälän, Virolahden ja Luumäen reserviläisjärjestöt. Puolustusvoimat tukee tapahtumaa.

Lisätietoja vaelluksesta ja siihen ilmoittautumisesta saa www.kymenlaaksonsinibaretit.com, www.salpavaellus.net  tai Martti Laakso 040-506 4200, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. tai museoreitin reittipäällikkö Terho Ahonen  040-504 0293, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.. Osanottomaksu 70 euroa / hlö sisältää täyden ylöspidon kenttäoloissa.

Nobel -muistoristi