Kymenlaakson Rauhanturvaajat ry järjestää Suomen Rauhanturvaajaliiton kesäpäivät tänä vuonna Miehikkälässä Salpavaelluksen yhteydessä viikko jälkeen juhannuksen. Kahden tapahtuman yhdistäminen antaa yksittäisille rauhanturvaajille ja liiton jäsenyhdistyksille hyvän syyn tehdä viikonloppuretki itärajalle ja vieläpä yhden tapahtuman hinnalla.

- Liiton kesäpäiväperinteen jatkamisen ohella rauhanturvaajat haluavat kääntää Salpalinjan avulla huomion ennen kaikkea sotiemme veteraaneihin. Rauhanturvaajaliiton ja sen jäsenyhdistysten toiminnassa veteraanityö eri muodoissaan on tärkeä osa, Kymenlaakson rauhanturvaajien puheenjohtaja Ahti Virolainen sanoo.

Hänen mukaansa itärajan linnoitus kertoo omalla tavallaan veteraanisukupolven suunnattomista ponnistuksista.

- Ja se varmasti havahduttaa meidät tekemään veteraaniemme eteen vielä sen minkä voimme. Tervetuloa Salpalinjalle, Virolainen kehottaa.

Kesäpäivien ohjelman runkona on Salpavaellus. Lauantaina patikoidaan museoreitti. Noin seitsemän kilometrin matkalle osuu sekä Salpalinja-museo että Pioneerimuseo. Kesäpäivien osanottajille on oma erillinen sauna-ilta, jota myös tunnelmoi vaellustapahtumassa urakoiva Faitterit-soittokunta. Vaellustukikohdan telttayön jälkeen vaellus jatkuu sunnuntaina pohjoisella reitillä vielä noin kahdeksan kilometrin verran.

Valtioneuvoston tervehdyksen tilaisuuteen tuo puolustusministeri Jyri Häkämies.

Lisätietoja kesäpäivistä: http://www.kymenlaaksonsinibaretit.com ja Salpavaelluksesta: http://www.salpavaellus.net

Nobel -muistoristi