Suomella on Afganistanissa ISAF-operaatiossa noin 200 rauhanturvaajaa. Suomalaisten vastuualueella maan pohjoisosissa on viime aikoina sattunut lukuisia yhteenottoja, joissa suomalaiset ovat olleet osallisina. Suomen Rauhanturvaajaliiton mielestä rauhanturvaajiemme on ensisijaisesti muistettava palvelusturvallisuus. Tehtävän suorittamiseksi sotilaallisissa kriisinhallintatehtävissä on joskus voimannäytön lisäksi käytettävä sitä.

Liitto ei pidä viimeaikaisia tapahtumia yllättävinä, sillä tilanteen kärjistymistä osattiin odottaa ennen maassa järjestettäviä presidentin vaaleja. Turvallisuustilanteen odotetaan jatkuvan jännittyneenä pitkään vaalien jälkeenkin.

Onko Afganistan liian vaarallinen suomalaisille?

Liiton mielestä suomalaisten rauhanturvaajien koulutus, varustus ja osaaminen ovat huippuluokkaa myös kansainvälisillä mittareilla. Suomalainen rauhanturvaaja pärjää haastavissakin tilanteissa, joten huolta ei tarvitse kantaa. Kaikissa operaatioissa on kuitenkin riskinsä, sillä vaaratonta operaatiota ei ole.

- Työnantajan puolesta kaikki, mikä on tehtävissä, on tehty. Rauhanturvaajan oman motivaation pitää olla kohdillaan. Olen luottavaisin mielin ja uskon, että suomalaiset pärjäävät, sanoo Rauhanturvaajaliiton puheenjohtaja Heikki Holma.

Rauhanturvaajaliitto ei ota kantaa siihen, pitäisikö Suomen vetäytyä pois Afganistanin kriisinhallintaoperaatiosta, sillä kyse on poliittisesta päätöksenteosta.

Nobel -muistoristi