Suomen Rauhanturvaajaliitto on huolissaan Afganistanin kriisinhallintaoperaatiota koskevista vääristä mielikuvista. Liitto korostaa, että suomalaiset rauhanturvaajat toimivat maassa YK:n  valtuuttamassa operaatiossa, jonka tarkoituksena on luoda vakautta ja  turvallisuutta.

Suomalaiset rauhanturvaajat eivät käy maassa hyökkäys- eivätkä mitään muutakaan sotaa. Suomalaiset ovat viime aikoina joutuneet lukuisiin tulitaisteluihin, joissa he ovat puolustautuneet saamiensa ohjeiden mukaan. Liitto muistuttaa, että suomalaisilla on tiukat määräykset sotilaallisesta voimankäytöstä. Periaatteena on vastata aina pienimmällä mahdollisella voimalla.  Afganistan on haastavin kriisinhallintaoperaatio, johon suomalaiset ovat osallistuneet. Vuosien saatossa olemme ennenkin kohdanneet luoteja ja kranaatti-iskuja. Rauhanturvaajaliitto pelkää, että asiaa tuntematon poliittinen kilpalaulanta operaatiosta mustaa suotta suomalaisten rauhanturvaajien maineen.

- Suomalaiset rauhanturvaajat ovat hyvin koulutettuja ja tuntevat  vastuunsa. Rauhanturvaajamme ymmärtävät tehtävien luonteen ja reagoivat tilanteiden vaatimalla tavalla, toteaa liiton tiedotuspäällikkö Kimmo Wirén.

Nobel -muistoristi