Keskiviikko 21.9. olevan Yhdistyneiden Kansakuntien kansainvälisen rauhanpäivän korostamiseksi Maailman Veteraanijärjestöjen aloitteesta on järjestetty liikunta- ja kävelytapahtumia vuodesta 2008 ympäri maailmaa, myös Suomessa.

Ikääntyneet sotiemme veteraanit ovat näyttäneet meille pitkään esimerkkiä siitä, kuinka tärkeää hyvän fyysisen kunnon ylläpitäminen on. Vuoden 2011 toukokuussa tuli kuluneeksi 70 vuotta Suomen kaikkien aikojen suurimmasta kuntoliikuntatapahtumasta. Silloin käytiin historiallinen maaottelumarssi Ruotsia vastaan joka sai liikkeelle yli 1,5 miljoonaa suomalaista, lähes puolet silloisen Suomen asukkaista. Nyt sotiemme veteraanit innostavat ja kutsuvat YK:n rauhanpäivään liittyen koko kansan kautta maan vauvasta vaariin ulkoilemaan sunnuntaina 18.9.

Neljännen kerran järjestettävien kansainvälisten rauhankävelyjen valtakunnallinen päätapahtuma Suomessa on Kuopiossa Valkeisenlammen ympäristössä sunnuntaina 18. syyskuuta klo 12-14. Tapahtuman suojelijana on pääministeri Jyrki Katainen.

Tapahtumien ohjelmat vaihtelevat paikkakunnittain – kävelylenkin lisäksi lähtö- ja maalialueilla voi olla erilaisia oheistapahtumia, kuten alkujumppaa, musiikkiesityksiä ja leikkimielisiä kilpailuja. Kävelymatkat on suunniteltu niin, että myös ikääntyneimmille ja perheille löytyy sopiva vaihtoehto. Kuopiossa on mahdollisuus esimerkiksi rauhanhölkkään.

Viime vuonna veteraanien haaste keräsi 6276 reippailijaa kymmenillä paikkakunnilla. Tänä vuonna tavoitteena on saada yli 10 000 ulkoilijaa liikkeelle. Veteraanit haluavat haastaa erityisesti perheitä ja koululaisia mukaan liikkumaan kanssaan. Koululaiset voivat suorittaa osuutensa myös koulujen liikuntapäivän yhteydessä tapahtumapäivää 18.9. edeltävällä tai seuraavalla viikolla. Osallistujille annetaan mukanaolonsa muistoksi entiseen tapaan pinssi.

Tapahtumien järjestelyissä on mukana useita kansalaisjärjestöjä ja mm. kaikki maamme valtakunnalliset veteraanijärjestöt, Veteraanivastuu ry sekä Suomen Rauhanturvaajaliitto.

Helsingissä kävely järjestetään Käpylän urheilupuistossa klo 12 alkaen. Muista paikkakunnista ja paikallisista yhteyshenkilöistä voi kysyä:

Heikki Pietilä, Suomen Rauhanturvaajaliiton koulutuspäällikkö, puh. 040 5345 696
heikki.pietila(a)rauhanturvaajaliitto.fi

Kuopion päätapahtumasta antaa lisätietoja:
Tapahtuman koordinaattori Tuomas Oinonen, puh 044 5180 937,
tuomas.oinonen(a)josset.fi