Yhdistyneiden kansakuntien yleiskokous päätti kansainvälisen rauhanpäivän nimeämisestä vuoden 1981 avajaisistunnossaan. Ensimmäistä rauhanpäivää vietettiin 30 vuotta sitten vuonna 1982. Vuonna 2001 yleiskokous vahvisti syyskuun 21. päivän viralliseksi YK:n kansainvälisen rauhan päiväksi.

Maailman Veteraanijärjestö kehotti kirjeellään vuonna 2008 muistamaan päivää kaikissa jäsenmaissa järjestämällä kansallisia tapahtumia. Tänä vuonna rauhanpäivän tapahtumia järjestetään tältä pohjalta viidennen kerran ympäri maailmaa, sekä perjantaiksi osuvana varsinaisena rauhanpäivänä että koko viikonlopun aikana.

Den 21 september firas FN:s internationella fredsdag över hela världen. Med fredsdagen vill FN uppmärksamma fred och ickevåld samt uppmana till eldupphör världen runt. Världens Veteranorganisation, våra krigsveteraner och många medborgarorganisationer vill uppmuntra alla att uppmärksamma dagen på ett positivt sätt för att visa, att vi alla vill försvara fred, frihet och medmänsklighet.

Joka päivä voimme todeta, että YK:n tavoittelema pysyvä maailman rauhantila ei ole toteutunut. Siksi on tärkeää, että me kaikki rauhanpäivän yhteydessä annamme vahvan tukemme ponnistuksille konfliktien lopettamiseksi, sotien estämiseksi ja pysyvän rauhan saavuttamiseksi.

Arvostan suuresti veteraanijärjestöjen ja kansalaisjärjestöjen eri puolilla Suomea järjestämiä tilaisuuksia, joissa rauhanpäivää muistetaan kutsumalla koko kansa mukaan liikkumaan. Ajatuksen – kestävän rauhan ja elinikäisen liikunnan teemojen yhdistämisen – takana olivat juuri maamme veteraanit. Järjestelyissä on mukana myös monia muita eri kansalaisjärjestöjä.

Toivotan kaikille rauhanpäivän tapahtumiin osallistuville, etenkin mukana oleville kouluille ja nuorille koululaisille, iloista mieltä ja turvallista tulevaisuutta.

Sauli Niinistö
Tasavallan presidentti