Suomen Rauhanturvaajaliitto pitää välttämättömänä, että Suomi pitää huolen kriisinhallintaoperaatioissa fyysisesti tai henkisesti vammautuneista entisistä rauhanturvaajista. Vammautuneiden määrä on onneksi suhteellisen pieni, joten kustannuksiin asia ei voi kaatua.

Jälkihoidossa onkin viime aikoina otettu positiivisia askelia. Viikko sitten puolustusministeriö julkisti kriisinhallintaveteraaniohjelman. Rauhanturvaajaliitto pitää ohjelmaa oikeansuuntaisena ja osoituksena viranomaisten aidosta halusta kantaa vastuunsa. Valtiokonttori nimesi viime vuoden lopulla neljä kuntoutuslaitosta, joissa voidaan kuntouttaa vammautuneita rauhanturvaajia. Kuntoutusta on jo kokeiltu yhdessä laitoksessa. Korvauskäytäntöjä on pyritty selkeyttämään. Toimintaa ohjaavan lainsäädännön muutostarpeet on tiedostettu.

Rauhanturvaajaliitto on aloittanut maaliskuussa Raha-automaattiyhdistyksen rahoittaman rauhanturvaajien vertaistukiprojektin. Projektilla on tarkoitus kehittää koko maan kattava matalan kynnyksen järjestelmä, johon tukea tarvitsevan on helppo ottaa yhteyttä. Vertaistukijärjestelmä täydentää yhteiskunnan sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja. Järjestelmä on myös rauhanturvaajien läheisten käytössä.

Rauhanturvaajaliitto on tyytyväinen siihen, että entisten rauhanturvaajien tukitarpeet on vähitellen tiedostettu. Nyt täytyy hyvät päätökset vain jalkauttaa konkreettisiksi käytännöiksi. On kohtuullista, että isänmaalle oman panoksensa antanut ja operaatiossa kovia kokenut rauhanturvaaja voi luottaa siihen, että hänestä pidetään huolta myös palveluksen jälkeen. Näihin päiviin asti henkisesti tai fyysisesti vammautunut kriisinhallintasotilas on joutunut usein yksin kamppailemaan oikeuksiensa puolesta.

– On koko yhteiskunnan etu, että palveluksen aikana fyysisesti tai henkisesti kovia kokenut rauhanturvaaja kuntoutuu työkuntoiseksi ja normaaliin elämään kykeneväksi, sanoo Suomen Rauhanturvaajaliiton puheenjohtaja Paavo Kiljunen.

Suomen Rauhanturvaajaliitto kokoontui kevätliittokokoukseensa Sastamalaan lauantaina 25.5.

Lisätiedot: puheenjohtaja Paavo Kiljunen puh. 044 556 0277

Nobel -muistoristi