Viimevuotinen liiton jäsenmäärän väheneminen on nyt pysäytetty. Viime vuonna jäsenmäärä pysyi käytännössä ennallaan ja loppuvuodesta liiton jäsenyhdistykset ovat saaneet runsaasti uusia jäseniä. Loppuvuonna liittyneet jäsenet eivät näy vielä viime vuoden jäsentilastossa, sillä heitä ei viime vuonna laskutettu. Jäsenmäärän tilastolliseen putoamiseen syyt ovat aika erikoisia. Toinen on se, että jäsenten laskentatapa muuttui jonkin verran kun liitto hankki oman jäsenrekisterinsä. Nyt liitto voi laskea jäsenensä niin kuin itse haluaa ja säännöissä määrätään. Aiemmin jäsenten määrän laski ulkopuolinen taho.

Toinen aika merkillinen syyjäsenmäärän putoamiselle oli Nobel 1988 –muistoristi. Tuo muistoristi sai suuren määrän ristin lunastamisoikeutettuja liittymään jäseneksi. Risti kun on jäsenistölle huomattavasti edullisempi hankkia kuin ulkopuolisille. Näistä muistoristin vuoksi liittyneistä valitettavan moni jaksoi olla jäsenenä vain muistoristin hankkimisen ajan.

nobel haku 1psd

Suomen Rauhanturvaajaliitto ry