Vertaistukitoimintaa

Vertaistukitoiminnan palveluvastaavan tehtävä on haettavana 27.3.2019 asti.

Suomen Rauhanturvaajaliitto on suomalaisten sotilaalliseen ja siviilikriisinhallintaan osallistuneiden henkilöiden etujärjestö.

Yksi Rauhanturvaajaliiton ydintehtävistä on vertaistuen järjestäminen. Vertaistukea järjestetään kaikille rauhanturvaajille ja heidän läheisilleen.

Vapaaehtoisella vertaistuella edistetään rauhanturvaajien ja heidän läheistensä jaksamista ja hyvinvointia ennen palvelusta, palveluksen aikana ja sen jälkeen.

Tarjoamme monipuolisen tehtävänkuvan sekä mielenkiintoisen ja yhteiskunnallisesti merkittävän roolin järjestökentällä.
Pääset toimimaan vertaistukitoiminnan ytimessä ja kehittämään Rauhanturvaajaliiton vertaistukijärjestelmää.

Tarkemmat tiedot työtehtävästä ja hausta linkistä:

Tehtävän hakuprosessissa Rauhanturvaajaliitto tekee yhteistyötä Military Work -henkilöstöpalveluyrityksen kanssa.

Military Work on sotilastaustaisiin osaajiin erikoistunut henkilöstöpalvelualan yritys Suomessa.

Military Work välittää töitä monipuolisen sotilastaustan omaaville henkilöille, esimerkiksi rauhanturvatehtävissä palvelleille.

Siviilityömarkkinoilla arvostetaan niitä ominaisuuksia, joita sotilaskoulutus ja kokemus kansainvälisessä työympäristössä työskentelystä ovat sinulle tuoneet.
Olet kerryttänyt arvostettua kokemusta, jota ei muualta saa.

Tätä arvostamme.

Military Works esitelykuva

Arvoisa rauhanturvaaja, omainen, läheinen tai muuten näille sivuille satunnaisesti klikannut

Rauhanturvaajaliiton vertaistuen vapaaehtoiset, koulutetut päivystäjät päivystäjävät 24/7 365 vrk/vuodessa liiton vertaistukipuhelimessa. Löydät tästä tukimuodosta lisää tietoa näiltä sivuilta.

Tämä puhelinauttamisen käytäntö on ollut yhtenä mallina ja peilinä, kun yhdessä Miessakkien kanssa kehiteltiin myös muille miehille tukipuhelinta viime syksynä. Syksyn mittaan olemme järjestäneet yhteisiä koulutustilaisuuksia, seminaareja ja olemme kehitelleet ideaa käytännöksi.

"MIESluuri", miehille suunnattu vertaistukeen perustuva auttava puhelinpalvelu julkistettiin tiistaina 26.2.2019. Rauhanturvaajaliiton vertaistuki toivottaa onnea ja menestystä tälle ja muulle Miessakkien toiminnalle ja lupaa olla tukena jatkokehittelyssäkin.

Voit toki soittaa MIESluuriin itsekin tai kertoa tällaisestakin apukanavasta kaverille.

Yksi keskeinen ajatus MIESluurin kehittelyssä on ollut tämä:

Kuulluksi tullut mies löytää keinot ja ratkaisut useimmiten itsestään. Yksi puhelu ei tietenkään ratkaise ongelmaa, mutta voi olla se tärkeä askel eteenpäin omassa elämässä. Jollekin miehelle se voi antaa puhtia nousta sohvalta ja hakeutua ihmisten pariin. Toinen taas saattaa tarvita keskustelua selkeyttääkseen parisuhteeseen liittyvää epämääräistä ahdistusta.

Toiminta perustuu vertaismiesten vapaaehtoiseen toimintaan, jota tuetaan hankkeen resurssein. Toiminnan sisällöstä päättävät miehet itse.

Miessakit tarjoaa paljon muutakin miehen hyvinvointia tukevaa toimintaa, josta löydät tietoa Miessakkien nettisivuilta: https://www.miessakit.fi/ Rauhanturvaajaliitto kehittää yhteistä vertaistukitoimintaa Miessakkien kanssa koko ajan.

Perustietoa Miessakkien MIESluurista:

MIESluuri tiistaisin kello 18-22
Soita numeroon 044 751 1310 (puhelumaksu oman liittymän mukaisesti)

MIESluuri on puhelinpalvelu, joka tukee ja neuvoo miehiä elämässä eteenpäin. Miessakkien Toiminnan Miesten vapaaehtoiset miehet vastaavat puhelimeen tiistai-iltaisin. Vastaajat antavat vertaispohjalta tukea ja neuvoja.

- Tukea omaan ajatteluun
- Tietoa miehille suunnatuista palveluista Suomessa
- Vinkkejä harrastuksien ja yhteisöjen löytämiseen

Palvelu on anonyymi. Yksilöiviä tietoja ei siis tallenneta. Puhelun hinta on operaattorisi hinnoittelun mukainen

”Tärkeintä on keskusteluissa vähentää palveluun soittavien miesten itsensä kokemaa häpeän tunnetta, joka liittyy omaan tuen tarpeeseen” sanoo Pekka Sauri, joka on toiminut legendaarisen Yölinja -ohjelman radioterapeuttina ja toimii MIESluurin neuvonantaja ja kummisetänä.

Lisää tietoa Miesluurista saat klikkaamalla:

tai katsopa vaikka Jyrin hieno video osoitteesta:

#morjens #toiminnanmiehet #eteenpäin #puhelintuki #vertaistuki

Hei arvoisa rauhanturvaaja tai juuri kotiutunut.

Rauhanturvaajaliitto on aiemmin jo tiedottanut, että entisille ja nykyisille rauhanturvaajille ammatillisen avun hakeminen on tehty mahdollisimman helpoksi yhdessä Puolustusvoimien, Valtiokonttorin ja HUS:n kanssa.

Tätä kutsutaan matalan kynnyksen tueksi.

Yhä selvemmin tiedämme, että avun tarve voi olla todella erilaista. Siksi yhdessä kehitämme tukea mm. seuraavasti:

Toiminnassa syntyneiden tapaturmien ja palvelussairauksien hoidon lisäksi kiinnitetään entistä suurempaa huomiota myös muuhun tuen tarpeeseen.
Kriisinhallintatehtävissä palvelleille kehitetään matalan kynnyksen periaatteella tukea hoidon, kuntoutuksen, sopeutumisen ja työhön paluun toteutumiseen välittömästi palveluksen jälkeen. Tarvittaessa järjestetään mm. riittävän ajoissa aloitettua ammatillista kuntoutusta, joka ehkäisee työkyvyttömyyttä ja syrjäytymistä sekä nopeuttaa työhön tai opiskeluun paluuta tehokkaasti.

Viranomaisten ja Rauhanturvaajaliiton yhteisenä tavoitteena on, että tarvittaessa kotiutunut voi päätyä mahdollisimman nopeasti varsinaiseen ammatilliseen kuntoutukseen, jos vamma/sairaus estää paluun entiseen työhön tai opiskeluun.

Tietenkin yhteinen tavoite on, että jokainen voisi palata normaaliin perhe- ja työelämään palveluksensa jälkeen. Tällä tiellä kuljemme tukien mukana. Tukimuotoja kehitetään koko ajan!

Katso lisää osoitteista:

https://www.mielenterveystalo.fi/ (hakusana ”rauhanturvaaja”) tai