Esittely

Faitterit on Suomen Rauhanturvaajaliiton edustussoittokunta, jota pidetään maailman ainoana rauhanturvatehtävissä toimineiden soittokuntana. Se perustettiin vuonna 1999 ja sen jäseniä voivat olla rauhanturvatehtävissä palvelleet suomalaiset tai heidän perheenjäsenensä. Soittokunnan vahvuus on 25 soittajaa, jotka tulevat eri puolelta Suomea. Soittokunta esiintyy koko Suomen alueella.

Faitterit - Suomen Rauhanturvaajaliiton soittokunta

Tehtävä

Faitterit -soittokunnan tehtävänä on musiikin keinoin luoda myönteinen kuva Suomen Rauhanturvaajaliitosta esiintymällä liiton ja sen sidosryhmien tilaisuuksissa sekä vaalia sotiemme veteraanien perinnettä.

Esiintymiset ja yhteistyökumppanit

Faitterit esiintyy Suomen Rauhanturvaajaliiton ja sen jäsenyhdistysten tapahtumissa. Lisäksi esiinnytään kouluissa, oppilaitoksissa, maanpuolustusmessuilla, veteraanikodeissa ja palvelutaloissa. Keskeisimmät yhteistyökumppanit ovat Puolustusvoimat, MPK, maanpuolustussoittokunnat ja sotiemme veteraanien järjestöt. Vuonna 2006 Faitterit esiintyivät Hamina Tattoossa. Samana vuonna julkaistiin Suomen Rauhanturvaajaliiton kesäpäivillä Savonlinnassa soittokunnan CD-levy. Äänite on yli 50 vuotta kestäneen rauhanturvaamisen historiamme musiikillinen kavalkadi. Soittokunta osallistui kutsuttuna Viron Suomen Poikien (Soome Mereväes Teeninud Eestlane Gild) 15 vuotisjuhlaan Tallinnassa 2006. Soittokunta on esiintynyt komennettuna Puolustusvoimien kertaus- tai vapaaehtoisissa harjoituksissa.

Keväällä 2014 Faittereilta ilmestyi toinen CD-levy, nimeltään Muistoja Kyprokselta. Samana vuonna tuli kuluneeksi 50 vuotta siitä, kun Suomi lähetti pataljoonan Kyprokselle YK:n rauhanturvaoperaatioon (United Nations Peacekeeping Force in Cyprus). Soittokunta esiintyi Hamina Tattoossa elokuussa 2016. Kyseisenä vuonna tuli kuluneeksi 60 vuotta, kun ensimmäiset suomalaiset lähtivät rauhanturvatehtäviin Suezille.

Faitterit

Tunnukset, soittajat ja johto

Soittokunta on keskittynyt sotilas- ja viihdemusiikkiin ja se toimii myös pienkokoonpanoissa. Esiintymisasuna on rauhanturvatehtävän mukainen baretti, vihreä puku sekä arvo- ja kunniamerkit. Soittokunta koostuu rauhanturvatehtävissä palvelleista puhallinmusiikin harrastajista, täydennettynä tarvittaessa sotilasmusiikin ammattilaisilla. Kapellimestareina ovat Raimo Ovaska, Timo Jaakkola ja Mauno Mattila.

Hakeutuminen soittokuntaan ja soittokunnan yhteystiedot

Soittokunta rekrytoi uusia soittajia jatkuvasti. Tavoitteena on toiminnan jatkuvuus maanpuolustussoittokuntana ja osana veteraani- ja maanpuolustusjärjestöä. Faittereita voivat tilata esiintymään yhteisöt, liikeyritykset ja yksityishenkilöt.

Yhteyshenkilö Juhani Ollila

050 502 9601