Tukea Kotona ja Kaukana -projekti on erittäin ansiokkaasti auttanut rauhanturvaajien perheitä ja kotiutuneita rauhanturvaajia. Entäpä rauhanturvaajiemme jaksamisen tuki siellä jossain?

Puolustusvoimat on kiinnittänyt huomiota asiaan eri tavoin rotaatiokoulutuksessa, palveluksessa ja operaation jälkeisissä purkutilaisuuksissa. Ja syytä onkin. Olosuhteet voivat olla haastavia: lähiomaiset ovat kaukana, olosuhteet ovat vieraat ja vaarallisetkin. Keskustelukumppaneina saattavat olla pääasiassa ulkomaalaiset, joiden voi olla erilaisesta kulttuuriperimästä johtuen vaikea ymmärtää rauhanturvaajiemme ongelmia. Pienelläkin muistamisella kotipuolesta on tällöin suuri henkinen merkitys: "Hei, meitä muistetaan, meitä tuetaan ja meidän työtämme arvostetaan."

Näin ja koin tämän henkilökohtaisesti palvellessani viime vuonna rauhanturvaoperaatiossa. Kansallinen tukielementtimme (huoltomiehet) ilahduttivat kaukaista tukikohtaamme lähettämällä meille kerran lentorahtina a-tarvikkeiden ohessa suomalaisia kahvipaketteja ja lehtiä. Muutamat kansallisuudet taas saivat kotimaastaan kansalaiskeräyksinä lähetettyjä herkkuja ja lehtiä. Työporukassa syntyi iloinen hulina, kun he jakoivat lähetykset ulkomaalaisten palvelustoveriensa kesken.

Rauhanturvaajaliitto on nyt puheenjohtajansa Paavo Kiljusen johdolla järjestämässä suomalaisille rauhanturvaajille joulupaketteja. Kunnianhimoisena tavoitteena on lähettää paketit kaikkiin operaatioihin. Paketin sisältöä kerätään pääasiassa yrityslahjotuksina. Jo ennen kampanjoinnin alkua mukaan on lupautunut Gillette lahjoittamalla 600 parranajokonetta. Haluamme nyt haastaa mukaan yrityksiä, jotka haluavat tukea omalta osaltaan rauhanturvaajien jaksamista ja sitä kautta välillisesti maailmanrauhaa.

Myös Sotilaskotiliitto on lähdössä mukaan hankkeeseen. Onhan pääosa rauhanturvaajista reserviläisiä ja siten Sotilaskodeille tuttuja asiakkaita kotimaasta.

Lahjoituksia tullaan pyytämään yrityksiltä alkusyksyn aikana erillisellä kirjeellä. Paketointitalkoot järjestään myöhemmin Säkylässä, jonne toivotaan mukaan vapaaehtoisia erityisesti Länsi-Suomen rauhanturvayhdistyksistä. Heitämmekin tässä haasteen talkoisiin osallistumisesta erityisesti entisille huolto- ja logistiikkatehtävissä palvelleille.

Pekka Turunen

Nobel -muistoristi