Uutiset

Thumbnail Kurssin päättäjäiset Afganistanissa. Tarja Raappana edessä keskellä.   Suomen Rauhanturvaajaliiton hallitus on valinnut vuoden 2017 rauhanturvaajaksi...

Thumbnail Rauhanturvaajat kokoontuvat Kajaanissa Suomen Rauhanturvaajaliiton kevätliittokokous pidetään Kajaanissa Hotelli Kajanuksessa lauantaina 22.4.2017....

Lue lisää:Uutiset

Tarja Raappana vuoden rauhanturvaajaksi

Tarja Raappana 1

Kurssin päättäjäiset Afganistanissa. Tarja Raappana edessä keskellä.

Suomen Rauhanturvaajaliiton hallitus on valinnut vuoden 2017 rauhanturvaajaksi sotilasvirkamies Tarja Raappanan. Valinta tehtiin operaatioista saatujen esitysten perusteella.

Tarja Raappana kotiutui muutama päivä sitten Afganistanin RS-operaatiosta, missä hän palveli operaation esikunnassa yhdenvertaisuusneuvonantajana (Gender Advisor). Yhdenvertaisuusneuvonantaja antaa paikallisille viranomaisille neuvoja sukupuolten tasa-arvoasioissa. Tehtävä on Afganistanin kaltaisessa lähinnä miesten johtamassa yhteiskunnassa erittäin vaativa.

Afganistanin lisäksi Tarja Raappana on palvellut sotilaallisessa kriisinhallinnassa YK:n UNDOF-operaatiossa Golanilla vuonna 1992. Siviilikriisinhallintatehtävissä Raappana on palvellut useaan otteeseen Bosniassa ja Kosovossa eri tehtävissä sekä YK:n että EU:n operaatioissa. Tarja Raappana on koulutukseltaan poliisi ja kasvatustieteiden maisteri. Kotimaassa hän työskentelee poliisina.

Vuoden rauhanturvaaja julkistetaan perinteisesti kansainvälisenä rauhanturvaajien päivänä. Rauhanturvaajien päivää vietetään YK:n aloitteesta 29. toukokuuta. Suomalaiset rauhanturvaajat viettävät päivää eri muodoin eri puolella maata. Helsingissä Hietaniemen hautausmaalla järjestetään seppeleenlaskutilaisuus palveluksessa menehtyneiden rauhanturvaajien muistomerkillä klo 12.00. Tilaisuudessa lasketaan puolustusministeriön, pääesikunnan, palveluksessa vammautuneiden rauhanturvaajien ja Suomen Rauhanturvaajaliiton seppeleet.

SRTL:n KEVÄTLIITTOKOKOUS KAJAANISSA 22.4.2017

Rauhanturvaajat kokoontuvat Kajaanissa

Suomen Rauhanturvaajaliiton kevätliittokokous pidetään Kajaanissa Hotelli Kajanuksessa lauantaina 22.4.2017. Ohjelma alkaa lipunnostolla klo 12.00. Varsinainen liittokokous alkaa klo 13.00. Päivä päättyy klo 19.00 alkavaan iltajuhlaan, missä juhlapuheen pitää kansanedustaja Marisanna Jarva.

Viime vuoden joulukuussa tuli kuluneeksi 60 vuotta ensimmäisten suomalaisten rauhanturvaajien lähdöstä YK:n operaatioon Suezille. Tuon jälkeen noin 45 000 suomalaista on palvellut yli 45 operaatiossa. Osana kansallista kriisinhallinnan veteraaniohjelmaa entisille rauhanturvaajille on myönnetty kriisinhallintaveteraanistatus valtiovallan tunnustuksena palveluksesta isänmaan ja rauhan puolesta. Statuksen perusteena on huomattava henkilö- ja perhekohtainen riski, joka on otettu operaatioon lähdettäessä. Statuksen tunnukseksi jaettiin erityinen kriisinhallintaveteraanikortti. Rauhanturvaajaliitto neuvottelee korttiin liitettävistä etuuksista yritysten ja kuntien kanssa.

Tämän vuoden alussa tuli voimaan laki tapaturmien ja palvelussairauksien korvaamisesta kriisinhallinnassa. Uusi laki ottaa aikaisempaa paremmin huomioon kriisialueen vaikeat ja vaaralliset olosuhteet. Lain odotetaan parantavan huomattavasti palveluksessa vammautuneiden rauhanturvaajien asemaa.

Rauhanturvaajaliitto on tyytyväinen viime aikoina tapahtuneeseen kehitykseen kriisinhallintaveteraanien jälkihoidossa, mutta työ jatkuu. Kokonaistavoitteena on viranomaisten ja vapaaehtoistoimijoiden tukiverkosto, joka tukee rauhanturvaajia ja heidän läheisiään palvelukseen valmistautuessa, palveluksen aikana sekä erityisesti palveluksen jälkeen. Rauhanturvaajaliiton vastuulla on vertaistukijärjestelmä, jota ylläpidetään Puolustusvoimien kumppanina ja kehitetään STEA:n rahoituksella.

– On sekä yhteiskunnan että yksilön etu, että palveluksen aikana fyysisesti tai henkisesti kovia kokenut rauhanturvaaja kuntoutuu työkuntoiseksi ja normaaliin elämään kykeneväksi, toteaa Suomen Rauhanturvaajaliiton puheenjohtaja Paavo Kiljunen.

Liitto korostaa, että rauhanturvatehtävissä palvelevat reserviläiset ja puolustusvoimien kantahenkilökuntaan kuuluvat saavat operaatioissa arvokasta sotilaallista kokemusta, josta on hyötyä myös kansallisessa puolustuksessa ja kokonaisturvallisuuden tehtävissä. Operaatioista kotiin palaavat sotilaat ovat siten entistä osaavampia isänmaan puolustajia. Rauhanturvaajat pitävät tärkeänä, että Suomi kantaa myös jatkossa kriisinhallinnassa oman vastuunsa kansainvälisen yhteisön jäsenenä.

Suomen Rauhanturvaajaliitto on suomalaisten rauhanturvaajien veteraani- ja maanpuolustusjärjestö, jolla on 32 jäsenyhdistyksessä noin 6 500 henkilöjäsentä. Liitto on jäsenenä Maailman Veteraanijärjestössä (World Veterans Federation) ja se on Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen (MPK) perustajajäsen.

Lisätiedot: puheenjohtaja Paavo Kiljunen puh. 044 556 0277

Lue lisää:Uutiset