Uutiset

”Tuntematon rauhanturvaaja” -operaatiossa joulupaketit jokaiselle suomalaiselle rauhanturvaajalle Suomen Rauhanturvaajaliiton ja Sotilaskotiliiton yhteistyönä

Kuvakopio

Kuva 1. Paketit odottavat joulupukin kuljetusta operaatioihin

Suomen Rauhanturvaajaliitto ja Sotilaskotiliitto ovat keränneet ja paketoineet joulupaketin jokaiselle suomalaiselle rauhanturvaajalle ympäri maailman. Joulupakettioperaatio ”Tuntematon rauhanturvaaja” sisältää joululahjan ja joulun henkeä liki 500 rauhanturvaajalle ympäri maailman Afrikasta Afganistaniin.

- Joulu kriisinhallintaoperaatiossa on ikimuistoinen. Samalla siihen voi sisältyä haikeutta ja kaipuuta kotiväkeä ja ystäviä kohtaan. Me Rauhanturvaajaliitossa haluamme muistaa Suomen virallisen ulko- ja turvallisuuspolitiikan toimeenpanijoita eli rauhanturvaajia joulujuhlan hetkellä konkreettisen tuen eli joulupaketin muodossa Sotilaskotiliiton tuella. Samalla ilmaisemme kunnioitustamme suomalaisten rauhanturvaajien työtä ja uhrautumista joulun eteen ”siellä jossain”. Kiitän samalla kaikkia joulupakettiin tuotteitansa lahjoittaneita yhteistyökumppaneita ja Sotilaskotiliittoa hankkeen toteuttamisesta. Toivottavasti paketti tuo jokaiselle rauhanturvaajalle ripauksen joulurauhan vaalimisen arvoista henkeä, toteaa itsekin operaatiossa aikoinaan jouluja viettäneen Suomen Rauhanturvaajaliiton puheenjohtaja, prikaatikenraali (evp.) Mauri Koskela.

Paketit lähetetään matkaan rauhanturvaajille rahtilennoin. Paketteihin ovat kortensa kekoon ystävällisesti kantaneet: kirjailija Juha Vuorinen, Wihuri Oy Aarnio/Metro, Orkla Suomi, FinnCandy, Leader sekä Sotilaskotiliitto muun muassa villasukkien muodossa.

Kuva 2. Sotilaskotiliiton sisaret pakkaavat joulupaketteja rauhanturvaajille

Lisätiedot:

Suomen Rauhanturvaajaliiton puheenjohtaja, prikaatikenraali (evp.) Mauri Koskela, p. 050 575 6956. Sotilaskotiliiton toiminnanjohtaja Satu Mustalahti, p. 045 120 3368.

Suomen Rauhanturvaajaliitto (SRTL) on sotilaalliseen ja siviilikriisinhallintaan osallistuneiden henkilöiden etujärjestö, joka pitää huolta henkilöstön ja heidän sidosryhmiensä hyvinvoinnista, vertaistuesta sekä etuisuuksista ennen operaatioita, operaatioiden aikana sekä niiden jälkeen. Rauhanturvaajaliitto osallistuu kokonaisturvallisuuden tukemiseen, tekee puoluepoliittisesti ja ideologisesti sitoutumatonta rauhantyötä sekä välittää sitä koskevaa luotettavaa tietoa. Lisäksi liitto pitää huolta sotiemme veteraaneista, heidän perinnöstään sekä edustaa maamme kaikkia veteraaneja Maailman Veteraanijärjestössä.

Sotilaskotijärjestö on maamme vanhin, vuodesta 1918 yhtäjaksoisesti toiminut, vapaaehtoisuuteen perustuva maanpuolustusjärjestö. Sotilaskotityötä tehdään 37 yhdistyksen ja noin 5000 jäsenen voimin varuskunnissa, leirisotilaskodeissa, maastossa, rajoilla ja rannikoilla huimat 200.000 tuntia vuodessa suomalaisen varusmiehen hyväksi! www.sotilaskotiliitto.fi

Rauhanturvaajasymposiumi Kuopiossa 17.11.2018 klo 9-16

Tervetuloa kaikille avoimeen Rauhanturvaajasymposiumiin Kuopioon 17.11.2018 klo 9-16!

Symposiumi tarjoaa ajankohtaista tietoa päivän polttavista aiheista - kriisinhallinnasta, maanpuolustuksesta, turvallisuuspolitiikasta sekä vertaistukitoiminnasta. Sotiemme veteraaneille tilaisuus on maksuton.

Symposiumin puheenjohtajana toimii Savo-Karjalan päällikkö everstiluutnantti Juha Manninen. Paikkana toimii Hotelli savonia: Sammakkolammentie 2, 70200 kuopio. puh. 017 2555 100.

Symposiumin alustajat:
Klo 09:00-09:05 Symposiumin avainsanat. Kuopion hiippakunnan piispa Jari Jolkkonen
Klo 09:05-09:50 Mielenterveysseuran järjestöjohtaja Sinikka Kaakkurinniemi
- Mielenterveys kuuluu kaikille- mielenterveyden vahvistaminen arjessa?
Klo 09:50-10:35 Aivotutkija Katri Saarikivi
-
Empatia, vuorovaikutus ja kollektiivinen älykkyys.
Klo 10:35-11:00 Aamupäivän paneelikeskustelu
Klo 11:00-12:00 Ruokailu
Klo 12:00-12:45 Lääkintäeversti (evp.), sotatieteiden tohtori Matti Lehesjoki
-
Varusmiespalveluksen varhainen keskeytyminen terveydellisistä syistä. Vuotaako ennakkoterveystarkastusten ja kutsuntojen seula?
Klo 12:45-13:30 Vuoden rauhanturvaaja 2018 Keijo Keskinen
- Kriisinhallinta. Kokemuksia kentältä.
Klo 13:30-14:15 Suomen Rauhanturvaajaliiton puheenjohtaja Mauri Koskela
-
Kriisinhallinta ja Suomi – suuntana tulevaisuus.
Klo 14:15-14:35 Kahvitauko
Klo 14:35-15:20 Professori, eversti (evp) Pekka Visuri
-
Maailman ja Euroopan valtasuhteet muutoksen tilassa.
Klo 15:20-16:00 Iltapäivän paneelikeskustelu.

Seminaariin ilmoittautumiset 9.11. mennessä osoitteessa www.mpk.fi/koulutuskalenteri (Savo-Karjalan maanpuolustuspiiri, Kuopion koulutuspaikka) tai sähköpostilla Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. (ilmoita nimi, syntymäaika, osoite, sähköpostiosoite ja puhelinnumero). Osallistumismaksu on 40 euroa, sisältää ruokailun ja iltapäiväkahvin. Osallistumismaksu lähetetään ilmoittautumisen yhteydessä annettuun sähköpostiosoitteeseen tai postiosoitteeseen noin kaksi viikkoa ennen seminaaria. Ilmoittautumisen voi peruuttaa 21 vuorokautta ennen seminaarin alkua MPK-kortin kautta tai ilmoittamalla perumisesta sähköpostilla Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.. Tämän jälkeen seminaarin osallistumista ei voi peruuttaa ilman pätevää syytä ja osallistumismaksu on maksettava. Päteväksi syyksi perumiseen katsotaan esimerkiksi lääkärintodistuksella todettu sairaus.

RT-Symposiumin yhteyshenkilöt: Tapahtuman koordinaattori Tuomas Oinonen 044 5180 937, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. ja Koulutuspäällikkö Harri Tossavainen 0400 672 719, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.

RT-Symposiumin järjestäjät: Pohjois-Savon Rauhanturvaajat ry, Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen (MPK) Savo-Karjalan maanpuolustuspiiri, Pohjois-Savon Maanpuolustusyhdistys ry, Kainuun Prikaatin Pohjois-Savon aluetoimisto, Pohjois-Savon Reserviupseeripiiri ry, Pohjois-Savon Reserviläispiiri ry, Suomen Rauhanturvaajaliitto ry ja Naisten Valmiusliitto Pohjois-Savon alueneuvottelukunta.

Sieppaa

Sydämellisesti tervetuloa!

Alakategoriat

• Tiedotteet

Kriisinhallintaveteraanitunnuksesta juhlava RINTAMERKKI

Rauhanturva- ja kriisinhallintaoperaatioissa palvelleille myönnettiin v.2016 veteraanistatus, jonka yhteiseksi tunnustukseksi puolustusministeriö lähetti kaikille kriisinhallintaveteraanikortin. Korttiin on painettuna virallisesti käyttöön hyväksytty kriisinhallintaveteraanitunnus. Tunnuksen on suunnitellut Esko Hakulinen.

Tunnuksen keskuskuviona on miekka, jonka terästä versoo oliivipuun oksa lehvineen ja marjoineen. Kuviota kehystää miekan ponteen kiinnittyvä laakerinlehväseppele. Miekka symboloi sotilaallista toimintaa ja siitä versova oliivinlehvä rauhaa. Laakerinlehväseppele kuvaa kunniaa ja edistystä.

Suomen Rauhanturvaajaliitolla on yksinoikeus tunnukseen ja sen käyttöön.

Liitto on nyt teettänyt kaikille yhteisestä kriisinhallintaveteraanitunnuksesta HOPEISEN RINTAMERKIN, jonka hankkimiseen on oikeutettu jokainen kriha-veteraanikortin haltija.

RINTAMERKKI on aitoa 925/00 hopeaa ja sen halkaisija on 16 mm. Merkki toimitetaan yksittäispakattuna kiinnitettynä pahvikorttiin, jonka kuva-aihe on sama kuin veteraanikortissamme.

Merkkiä myydään aluksi vain liiton jäsenyhdistysten kautta ja sen jäsenhinta on 25 euroa (ei-jäsenille 35 euroa). Myyntituotolla tuetaan liiton kriisinhallintaveteraani- ja vertaistukitoimintaa. Toimitukset yhdistyksille alkavat YK-päivän jälkeen.

Yhteystiedot jäsenyhdistyksiin: www.rauhanturvaajaliitto.fi/jasenyhdistykset

Teksti ja kuvat: Esko Hakulinen