Uutiset

Thumbnail Suomen Rauhanturvaajaliiton syysliittokokous pidettiin tänä vuonna Kuusamon Rukalla 20. - 22.10.2017. Varsinainen kokouspäivä oli lauantaina...

Thumbnail Kurssin päättäjäiset Afganistanissa. Tarja Raappana edessä keskellä.   Suomen Rauhanturvaajaliiton hallitus on valinnut vuoden 2017 rauhanturvaajaksi...

Lue lisää:Uutiset

Uutiset

Mauri Koskela valittiin liiton uudeksi puheenjohtajaksi syysliittokokouksessa Kuusamon Rukalla

Suomen Rauhanturvaajaliiton syysliittokokous pidettiin tänä vuonna Kuusamon Rukalla 20. - 22.10.2017. Varsinainen kokouspäivä oli lauantaina 21.10.2017. Kokous oli samalla myös henkilövalintakokous. Kokouksessa valittiin liitolle uusi puheenjohtaja, toinen varapuheenjohtaja ja neljä hallituksen jäsentä.

Ennen kokousta oli lipunnosto ja seppelpartion lähettäminen. Lipunnoston jälkeen kirkkoherra Taina Manninen piti hartaustilaisuuden. Hartaustilaisuuden lopuksi lähetettiin seppelpartio sankarivainajien hautausmaalle Kuusamon keskustaan. Tilaisuus päättyi Koillismaan Rauhanturvaajien puheenjohtajan Viljo Määtän tervetulotoivotukseen. Samalla hän myös kertoi käytännön järjestelyistä.

Rauhanturvaajaliiton uusi puheenjohtaja on Mauri Koskela. Hän aloittaa kuitenkin puheenjohtajuuden vasta 1.7.2018 alkaen, koska on tällä hetkellä UNDOF-operaatiossa, operaation varakomentajana. Paavo Kiljunen jatkaa siis vielä puoli vuotta ja luovuttaa tehtävät 30.6.2017. Mauri Koskela oli ainoa ehdokas liiton puheenjohtajaksi, jolloin äänestystä ei tarvittu. Hänet siis valittiin yksimielisellä päätöksellä.

Liiton uudeksi varapuheenjohtajaksi valittiin Kirsti Kujanpää Helsingin Rauhanturvaajista. Hallitukseen valittiin Hannu Piispanen Keski-Suomen Rauhanturvaajista, Ilkka Koskinen Päijät-Hämeen Rauhanturvaajista, Susanna Lindemark Kymenlaakson Rauhanturvaajista ja Tom Asplund, jota esitti liiton hallitukseen Pirkanmaan Rauhanturvaajat. Kokouksessa käsiteltiin myös vuoden 2018 toimintasuunnitelma ja talousarvioesitys vuodelle 2018. Kokous sujui mallikkaasti, mutta kesti normaalia pidempään. Syynä olivat tietysti kahdet vaalit, joissa ääntenlaskijoilla riitti hommia. Valittiinhan uudet hallituksen jäsenet kymmenestä ehdokkaasta. Varsinaisen syysliittokokouksen jälkeen liiton valtuuskunta piti vielä oman kokouksensa.

Syysliittokokous päättyi sitten iltajuhlaan, jossa palkittiin useita ansioituneita jäseniä. Vuoden 2017 rauhanturvaajaksi valittu, Tarja ”Tara” Raappana, kävi myös pokkaamassa oman palkintonsa.

Parhaimmat kiitokset Koillismaan Rauhanturvaajille syysliittokokouksen järjestelyistä.

Tarja Raappana vuoden rauhanturvaajaksi

Tarja Raappana 1

Kurssin päättäjäiset Afganistanissa. Tarja Raappana edessä keskellä.

Suomen Rauhanturvaajaliiton hallitus on valinnut vuoden 2017 rauhanturvaajaksi sotilasvirkamies Tarja Raappanan. Valinta tehtiin operaatioista saatujen esitysten perusteella.

Tarja Raappana kotiutui muutama päivä sitten Afganistanin RS-operaatiosta, missä hän palveli operaation esikunnassa yhdenvertaisuusneuvonantajana (Gender Advisor). Yhdenvertaisuusneuvonantaja antaa paikallisille viranomaisille neuvoja sukupuolten tasa-arvoasioissa. Tehtävä on Afganistanin kaltaisessa lähinnä miesten johtamassa yhteiskunnassa erittäin vaativa.

Afganistanin lisäksi Tarja Raappana on palvellut sotilaallisessa kriisinhallinnassa YK:n UNDOF-operaatiossa Golanilla vuonna 1992. Siviilikriisinhallintatehtävissä Raappana on palvellut useaan otteeseen Bosniassa ja Kosovossa eri tehtävissä sekä YK:n että EU:n operaatioissa. Tarja Raappana on koulutukseltaan poliisi ja kasvatustieteiden maisteri. Kotimaassa hän työskentelee poliisina.

Vuoden rauhanturvaaja julkistetaan perinteisesti kansainvälisenä rauhanturvaajien päivänä. Rauhanturvaajien päivää vietetään YK:n aloitteesta 29. toukokuuta. Suomalaiset rauhanturvaajat viettävät päivää eri muodoin eri puolella maata. Helsingissä Hietaniemen hautausmaalla järjestetään seppeleenlaskutilaisuus palveluksessa menehtyneiden rauhanturvaajien muistomerkillä klo 12.00. Tilaisuudessa lasketaan puolustusministeriön, pääesikunnan, palveluksessa vammautuneiden rauhanturvaajien ja Suomen Rauhanturvaajaliiton seppeleet.

Alakategoriat

• Tiedotteet

Kriisinhallintaveteraanitunnuksesta juhlava RINTAMERKKI

Rauhanturva- ja kriisinhallintaoperaatioissa palvelleille myönnettiin v.2016 veteraanistatus, jonka yhteiseksi tunnustukseksi puolustusministeriö lähetti kaikille kriisinhallintaveteraanikortin. Korttiin on painettuna virallisesti käyttöön hyväksytty kriisinhallintaveteraanitunnus. Tunnuksen on suunnitellut Esko Hakulinen.

Tunnuksen keskuskuviona on miekka, jonka terästä versoo oliivipuun oksa lehvineen ja marjoineen. Kuviota kehystää miekan ponteen kiinnittyvä laakerinlehväseppele. Miekka symboloi sotilaallista toimintaa ja siitä versova oliivinlehvä rauhaa. Laakerinlehväseppele kuvaa kunniaa ja edistystä.

Suomen Rauhanturvaajaliitolla on yksinoikeus tunnukseen ja sen käyttöön.

Liitto on nyt teettänyt kaikille yhteisestä kriisinhallintaveteraanitunnuksesta HOPEISEN RINTAMERKIN, jonka hankkimiseen on oikeutettu jokainen kriha-veteraanikortin haltija.

RINTAMERKKI on aitoa 925/00 hopeaa ja sen halkaisija on 16 mm. Merkki toimitetaan yksittäispakattuna kiinnitettynä pahvikorttiin, jonka kuva-aihe on sama kuin veteraanikortissamme.

Merkkiä myydään aluksi vain liiton jäsenyhdistysten kautta ja sen jäsenhinta on 25 euroa (ei-jäsenille 35 euroa). Myyntituotolla tuetaan liiton kriisinhallintaveteraani- ja vertaistukitoimintaa. Toimitukset yhdistyksille alkavat YK-päivän jälkeen.

Yhteystiedot jäsenyhdistyksiin: www.rauhanturvaajaliitto.fi/jasenyhdistykset

Teksti ja kuvat: Esko Hakulinen