Uutiset

Thumbnail Tervehdys! On ilmennyt, että jotkut ovat lisänneet krihamerkkiinsä kultauksen ja/taimuuten sitä oma-aloitteisesti muuttaneet. Merkkiin EI SAA TEHDÄ...

Thumbnail Suomen Rauhanturvaajaliiton syysliittokokous pidettiin tänä vuonna Kuusamon Rukalla 20. - 22.10.2017. Varsinainen kokouspäivä oli lauantaina...

Lue lisää:Uutiset

KRIHA-RINTAMERKKIÄ EI SAA MUUTELLA

Tervehdys!

On ilmennyt, että jotkut ovat lisänneet krihamerkkiinsä kultauksen ja/tai
muuten sitä oma-aloitteisesti muuttaneet.

Merkkiin EI SAA TEHDÄ mitään muutoksia, koska se on juuri sellaisena
hyväksytty yhteiseksi veteraanitunnukseksemme!
Tilannetta voisi verrata siihen, että sotiemme veteraani alkaisivat
muutella tai muokata tammenlehvätunnustaan.

Tiedoksenne myös, että v.2016 jaetussa kriisinhallintaveteraanikortissa
merkin painatus oli täysin epäonnistunut eikä se valitettavasti ollut
sellainen kuin olimme sen PLM:n kanssa ohjeistaneet. Sittemmin painetuissa
korteissa tunnus on täsmälleen samanlainen kuin rintamerkkimme eli juuri
sellainen kuin pitää.

Kaikki oikeudet merkkiin ja sen jatkokäyttöön ovat yksinoikeudella Suomen
Rauhanturvaajaliitolla.

Kirpeää talven jatkoa!

Esko Hakulinen

SRTL:n varapuheenjohtaja

Mauri Koskela valittiin liiton uudeksi puheenjohtajaksi syysliittokokouksessa Kuusamon Rukalla

Suomen Rauhanturvaajaliiton syysliittokokous pidettiin tänä vuonna Kuusamon Rukalla 20. - 22.10.2017. Varsinainen kokouspäivä oli lauantaina 21.10.2017. Kokous oli samalla myös henkilövalintakokous. Kokouksessa valittiin liitolle uusi puheenjohtaja, toinen varapuheenjohtaja ja neljä hallituksen jäsentä.

Ennen kokousta oli lipunnosto ja seppelpartion lähettäminen. Lipunnoston jälkeen kirkkoherra Taina Manninen piti hartaustilaisuuden. Hartaustilaisuuden lopuksi lähetettiin seppelpartio sankarivainajien hautausmaalle Kuusamon keskustaan. Tilaisuus päättyi Koillismaan Rauhanturvaajien puheenjohtajan Viljo Määtän tervetulotoivotukseen. Samalla hän myös kertoi käytännön järjestelyistä.

Rauhanturvaajaliiton uusi puheenjohtaja on Mauri Koskela. Hän aloittaa kuitenkin puheenjohtajuuden vasta 1.7.2018 alkaen, koska on tällä hetkellä UNDOF-operaatiossa, operaation varakomentajana. Paavo Kiljunen jatkaa siis vielä puoli vuotta ja luovuttaa tehtävät 30.6.2017. Mauri Koskela oli ainoa ehdokas liiton puheenjohtajaksi, jolloin äänestystä ei tarvittu. Hänet siis valittiin yksimielisellä päätöksellä.

Liiton uudeksi varapuheenjohtajaksi valittiin Kirsti Kujanpää Helsingin Rauhanturvaajista. Hallitukseen valittiin Hannu Piispanen Keski-Suomen Rauhanturvaajista, Ilkka Koskinen Päijät-Hämeen Rauhanturvaajista, Susanna Lindemark Kymenlaakson Rauhanturvaajista ja Tom Asplund, jota esitti liiton hallitukseen Pirkanmaan Rauhanturvaajat. Kokouksessa käsiteltiin myös vuoden 2018 toimintasuunnitelma ja talousarvioesitys vuodelle 2018. Kokous sujui mallikkaasti, mutta kesti normaalia pidempään. Syynä olivat tietysti kahdet vaalit, joissa ääntenlaskijoilla riitti hommia. Valittiinhan uudet hallituksen jäsenet kymmenestä ehdokkaasta. Varsinaisen syysliittokokouksen jälkeen liiton valtuuskunta piti vielä oman kokouksensa.

Syysliittokokous päättyi sitten iltajuhlaan, jossa palkittiin useita ansioituneita jäseniä. Vuoden 2017 rauhanturvaajaksi valittu, Tarja ”Tara” Raappana, kävi myös pokkaamassa oman palkintonsa.

Parhaimmat kiitokset Koillismaan Rauhanturvaajille syysliittokokouksen järjestelyistä.

Alakategoriat

• Tiedotteet

Kriisinhallintaveteraanitunnuksesta juhlava RINTAMERKKI

Rauhanturva- ja kriisinhallintaoperaatioissa palvelleille myönnettiin v.2016 veteraanistatus, jonka yhteiseksi tunnustukseksi puolustusministeriö lähetti kaikille kriisinhallintaveteraanikortin. Korttiin on painettuna virallisesti käyttöön hyväksytty kriisinhallintaveteraanitunnus. Tunnuksen on suunnitellut Esko Hakulinen.

Tunnuksen keskuskuviona on miekka, jonka terästä versoo oliivipuun oksa lehvineen ja marjoineen. Kuviota kehystää miekan ponteen kiinnittyvä laakerinlehväseppele. Miekka symboloi sotilaallista toimintaa ja siitä versova oliivinlehvä rauhaa. Laakerinlehväseppele kuvaa kunniaa ja edistystä.

Suomen Rauhanturvaajaliitolla on yksinoikeus tunnukseen ja sen käyttöön.

Liitto on nyt teettänyt kaikille yhteisestä kriisinhallintaveteraanitunnuksesta HOPEISEN RINTAMERKIN, jonka hankkimiseen on oikeutettu jokainen kriha-veteraanikortin haltija.

RINTAMERKKI on aitoa 925/00 hopeaa ja sen halkaisija on 16 mm. Merkki toimitetaan yksittäispakattuna kiinnitettynä pahvikorttiin, jonka kuva-aihe on sama kuin veteraanikortissamme.

Merkkiä myydään aluksi vain liiton jäsenyhdistysten kautta ja sen jäsenhinta on 25 euroa (ei-jäsenille 35 euroa). Myyntituotolla tuetaan liiton kriisinhallintaveteraani- ja vertaistukitoimintaa. Toimitukset yhdistyksille alkavat YK-päivän jälkeen.

Yhteystiedot jäsenyhdistyksiin: www.rauhanturvaajaliitto.fi/jasenyhdistykset

Teksti ja kuvat: Esko Hakulinen