Suomen Rauhanturvaajaliitto vietti keväkokoustaan Kuopiossa maaliskuun ensimmäisenä viikonloppuna. Samassa yhteydessä Liiton jäsenyhdistys Pohjois-Savon Rauhanturvaajat juhlistivat 40-vuotista taivaltaan. Paikalle saapui puolentoista sataa rauhanturvaaja ympäri Suomen. Kari Rimpi puhui rauhanturvaajille Kuopiossa

Rauhanturvaajan turvaaminen

Päiväjuhlassa juhlapuheen piti Puolustusministeriön kansliapäällikkö kenrlt Kari Rimpi. Puheessaan hän kiinnitti huomiota nimenomaan rauhanturvaajan turvaamiseen eli palvelussuhteiden ehtojen ja palkkauksen parantamiseen.

- Koska suurin osa rauhanturvaajista on reserviläisiä, heidän etujaan ei valvo yksikään ammattijärjestö. Näin ollen kruunun tulee kantaa huolta omistaan. Näin ollaan jo tehty ja tullaan tekemään vastakin. Rauhanturvaajat eivät ole kertakäyttökamaa, Rimpi jyrähti Kuopiossa.

- Psykososiaalisen tuen järjestämisestä rauhanturvaajille on jo olemassa toimintamalli, mutta se voitaisiin kirjata myös lakisääteiseksi toiminnaksi. Lisäksi tulee tarkasteluun varsinkin alimpien vaatiluokkien palkkaus. Kruunun pitää olla kilpailukykyinen myös siviilielämän palkkaustasoon verrattuna, jotta osaavaa ammattihenkilöstöä voidaan rekrytoida kansainvälisiin tehtäviin myös tulevaisuudessa, kansliapäällikkö toteaa.

Rauhanturvaajat pitävät huolta toisistaan

Rauhanturvaajaliiton puheenjohtajan Heikki Holman mukaan joulun alla Puolustusvoimien kanssa allekirjoitettu sopimus psykososiaalisen tuen järjestämisestä rauhanturvaajille on osoitus siitä, että työnantaja tunnustaa ja kantaa vastuunsa rauhanturvaajista myös palveluksen jälkeen. Rauhanturvaajaliitolla on tässä työssä oma osuutensa.