Jukka Haikonen oli myös Lahden Turvallisuus ja Puolustusmessuilla kertomassa rauhanturvatoiminnasta. Kuva Martti Tikka/SRTLSuomen Rauhanturvaajaliitto on valinnut vuoden rauhanturvaajaksi ylikersantti Jukka Haikosen (s. 1958) Lahdesta. Haikosella on takanaan 5,5 vuotta rauhanturvatehtävissä, ja hän on palvellut seitsemässä eri operaatiossa kolmella mantereella. Haikonen tunnetaan lempinimellä Pappa, joka tulee hänen valoisasta ja isällisen sympaattisesta suhtautumisestaan palvelustovereihinsa.

Haikonen on palvellut rauhanturvaajana kolmella vuosikymmenellä. Hänen ensimmäinen operaationsa oli Libanonissa 1983. Sen jälkeen hän on palvellut Namibiassa, Kosovossa, Eritreassa sekä Kamerunissa ja Tshadissa. Tällä hetkellä Haikonen on Afganistanissa ISAF-operaatiossa partioryhmän yhteyshenkilönä ja autonkuljettajana.

Perustelujen mukaan Haikonen on omalla asenteellaan ja esimerkillään ansainnut arvostuksensa. Tämän on huomannut myös puolustusvoimain komentaja tarkastusmatkallaan Afganistaniin.

Suomen Rauhanturvaajaliitto valitsi vuoden rauhanturvaajan nyt toistamiseen. Viime vuonna nimityksen sai Ari Saarinen.

Jukka Haikonen oli viime syksynä Lahdessa Turvallisuus ja Puolustusmessuilla kertomassa rauhanturvatoiminnasta. Kuva: Martti Tikka/SRTL