Suomalaisen saunan päivänä julkistetaan Samuli-palkinto, jonka Suomen Saunaseura ry myöntää suomalaisen saunakulttuurin hyväksi tehdystä työstä jollekin henkilölle tai yhteisölle. Nimen palkinto on saanut Samuli Paulaharjulta (1875-1944), suomalaisen kansanperinteen keruun ja tutkimuksen merkkimieheltä. Samuli palkinto myönnetään nyt 18. kerran. Camp Jussin sauna Bosniassa vuonna 1998.

Vuoden 2009 Samuli-tunnustuspalkinnon Suomen Saunaseura myöntää Suomen rauhanturvaajille ja Rauhanturvaajien Museolle tunnustuksena saunakulttuurin vaalimisesta eri operaatioissa eri puolilla maailmaa. Museon Faitteri-Saunat on taltioinut  rauhanturvaajien saunakulttuuria mm. nettisivuillaan laajana kuvakokoelmana. Puheenjohtaja Lasse Lehtonen luovutti palkinnon Saunaseuralla, Lauttasaaressa.

Suomalaisten saunat ovat jo legenda kansainvälisten rauhanturvaajien parissa. Operaatio kuin operaatio: ensin pystytetään saunat ja sitten rauhoitetaan alueen kiistelevät osapuolet. Mihin tahansa suomalaisten
tukikohta tai vartioasema on perustettu, sinne myös rakennetaan sauna. Internetissä on avattu rauhanturvaajien saunoja esittelevät sivut osoitteessa www.peacekeeping.fi kohdassa Faitteri-saunat, joka "tallentaa suomalaisten rauhanturvaajien rikasta ja monestikin kekseliästä saunakulttuuria". Nettisivuja ylläpitää espoolainen Ville Kaarnakari.
Sivustoilla on kuvia, tietoja ja tarinoita lähes sadasta rauhanturvaajasaunasta. Lisää tietoa ja kuvia tulee jatkuvasti.