Suomen Rauhanturvaajaliitto on tyytyväinen puolustusvoimien päätökseen panostaa naisiin kohdistuvaan rekrytointiin.

Naisrauhanturvaajien vähäisen määrän vuoksi puolustusvoimat on päättänyt aloittaa erityisesti naisiin kohdistuvan tiedotuskampanjan, jolla kerrotaan mahdollisuuksista osallistua sotilaallisen kriisinhallinnan tehtäviin. Kampanjaa valmistellaan parhaillaan ja se käynnistyy vielä kevään aikana.

Tätä nykyä naisia on suomalaisista rauhanturvaajista alle prosentti. Esimerkiksi Ruotsi on lähettänyt huomattavasti enemmän naisia rauhanturvatehtäviin.

Suomen Rauhanturvaajaliiton mielestä naisia tarvitaan rauhanturvaajiksi samalla tavoin kuin miehiäkin. On myös olemassa sellaisia tehtäviä, joita miesrauhanturvaajat eivät voi tehdä, kuten naisille suoritettavat henkilötarkastukset. Joissain kulttuureissa miesrauhanturvaajat eivät lainkaan voi olla tekemisissä paikallisten naisten kanssa.

Asian nosti esiin myös puolustusvoimien komentaja, kenraali Ari Puheloinen avatessaan 193. valtakunnallisen maanpuolustuskurssin maanantaina. Komentaja oli huolissaan varsinkin Afganistanin tilanteesta: viime vuoden lopulla reilusta sadasta rauhanturvaajasta vain yksi oli nainen.