Suomen Rauhanturvaajaliitto on valinnut Vuoden rauhanturvaajaksi Kosovossa palvelleen reservin yliluutnantti Liisa Tolosen. Hän on 42-vuotias sairaanhoitaja ja kotoisin Jyväskylästä. Vuoden rauhanturvaaja valittiin nyt viidennen kerran. Tolonen on ensimmäinen Vuoden rauhanturvaajaksi valittu nainen.

Liisa Tolonen

Yliluutnantti Tolonen kotiutui äskettäin Kosovosta, jossa hän palveli vuoden verran Suomalaisen osaston Kosovossa (SOK) toimistoupseerina vastaten suomalaisiin rauhanturvaajiin liittyvistä kansallisista hallinnon ja huollon asioista. Lisäksi hän toimi oman työnsä ohella SOK:n kansallisen vanhimman autonkuljettajana/turvamiehenä. Kosovossa palvelee nykyisin noin 20 suomalaista rauhanturvaajaa.

Perusteluiden mukaan Tolonen on onnistunut omassa tehtävässään kerta toisensa jälkeen ja täyttänyt tunnollisesti velvollisuutensa esimerkillisellä tavalla. Hänellä on valmius toimia rauhanturvaajana myös operaatiota käynnistettäessä sekä työskennellä tehtävässä, joka ei vastaa aiempaa koulutusta.

Kosovo oli Toloselle jo neljäs rauhanturvaoperaatio. Aiemmin hän on palvellut Bosniassa siviili-sotilasyhteistyöstä vastaavana Cimic-upseerina 2001–2002 sekä sairaanhoitajana Afganistanissa 2004–2005 ja Libanonissa 2006–2007.

– Olen aina tykännyt heittäytyä uuteen ja pidän haasteista. Valinta Vuoden rauhanturvaajaksi on minulle kunnia-asia, josta olen hyvin iloinen, Tolonen sanoo.

Suomen Rauhanturvaajaliitto on valinnut Vuoden rauhanturvaajan vuodesta 2008. Aiemmin on palkittu Esa Ek (2011), Topi Katalkin (2010), Jukka Haikonen (2009) ja Ari Saarinen (2008).