Afganistaniin lähtevien, nyt rotaatiokoulutuksessa olevien, rauhanturvaajien kotijoukot saivat ensikosketuksen tulevaan rauhanturvamissioon, kun Säkylässä järjestettiin lauantaina 4.8. rauhanturvaajien läheisille tarkoitettu tutustumis- ja infopäivä.

Kansainvälisten asioiden sosiaalikuraattori Sanna-Kaisa Lehto-Mäkelä ja apulaishenkilöstöpäällikkö majuri Kari Toivonen taustoittivat nykyisen tukiverkon toimintaa puolustusvoimien näkökulmasta. Rauhanturvaajaliiton edustaja Kimmo Wirén puolestaan kertoi Liiton tarjoamista tukipalveluista rauhanturvaajille ja heidän läheisilleen. Koulutuskomppanian päällikkö kapteeni Sami Silmu avasi koulutusjakson sisältöä. Isaf-operaatiossa hiljan palvellut rauhanturvaaja kertoi operaation tämän hetkisestä tilanteesta ja olosuhteista laajemminkin.

Eniten läheisiä askarruttivat luonnollisesti tapaturma- ja vakuutusasiat. Kotijoukot saivat tutustua rauhanturvaajiensa käyttämiin varusteisiin ja kalustoon.

Lämminhenkistä päivää kiiteltiin ja se koettiin erityisen tarpeelliseksi. Lisäksi se antoi mahdollisuuden verkostoitumiseen ja synnytettiinpä porukan kesken jopa sähköpostirinki Porin Prikaatin toimesta.

Seuraavan kerran nämä kotijoukot tapaavat marraskuussa, kun Tampereella järjestetään palveluksen aikainen läheisille tarkoitettu tilaisuus. Operaation jälkeen pidetään vielä kolmas tapaaminen.

Rauhanturvaajaliiton ja puolustusvoimien yhteistyössä järjestämä psykososiaalinen tuki kattaa palvelut ennen operaatiota, sen aikana ja jälkeen.