YK:n kansainvälistä Rauhanpäivää vietetään perjantaina 21.9. ja tapahtuma liikuttaa ihmisiä vauvasta vaariin ympäri maailman.
Suomessakin Maailman Veteraanijärjestön (WVF) aloitteesta vuonna 2008 aloitettua YK:n rauhanpäivän kävely- ja liikuntaperinnettä jatketaan tänäkin vuonna ympäri maata. Tavoite on ylittää viimevuotinen 7546 osanottajan määrä. Tilaisuuksia järjestetään ainakin 20 paikkakunnalla pääsääntöisesti sunnuntaina 23.9. Muutamalla paikkakunnalla tapahtuma on päällekkäisyyksistä johtuen eri päivänä. Lisäksi on sovittu, että koululaiset voivat koulutyöhön liittyen osallistua myös 16.9 tai 23.9 alkavilla viikoilla. Tarkemmin tapahtumista ilmoitetaan ja tiedotetaan järjestävien organisaatioiden toimesta paikallisesti.
Kävely- ja liikuntajärjestelyt ovat paikkakuntakohtaisia. Esimerkiksi Kuopiossa on mukaan ideoitu rauhanhölkkä, josta kertyy sponsoroitua tukirahaa paikallisille veteraanijärjestöille. Valtakunnallinen päätapahtuma järjestetään Kouvolassa, jossa Kymenlaakson Rauhanturvaajat ovat yhtenä järjestäjänä.
Tasavallan presidentti Sauli Niinistö on tämän syksyn tapahtuman arvovaltainen suojelija ja hänen tervehdyksensä tullaan mahdollisuuksien mukaan jakamaan tiedoksi kaikille tapahtumapaikkakunnille.
Tapahtumista antaa lisätietoja Heikki Pietilä: etu.suku(a)rauhanturvaajaliitto.fi ja puh: 040 5345 696.