Toukokuun 29. päivänä vietetään YK:n kansainvälistä rauhanturvaajien päivää. Päivän tarkoituksena on muistaa rauhanturvatehtävissä menehtyneitä sekä kunnioittaa rauhanturvatehtävissä palvelleita ja palvelevia naisia ja miehiä.

YK:n yleiskokous päätti Ukrainan rauhanturvaajaliiton esityksestä vuonna 2002, että YK ja sen jäsenvaltiot viettävät vuosittain 29. toukokuuta YK:n kansainvälistä rauhanturvaajien päivää. Sitä vietettiin ensimmäisen kerran vuonna 2003.

Päiväksi valikoitui 29.5. koska tuolla päivämäärällä alkoi vuonna 1948 YK:n ensimmäinen rauhanturvaoperaatio, sotilastarkkailijaoperaatio UNTSO, jonka tarkoituksena oli valvoa rauhaa Lähi-idässä Israelin ja arabimaiden käymän sodan jälkeen.

Dag Hammarskjöld -mitali

YK:n kansainvälisenä rauhanturvaajien päivänä YK kunnioittaa rauhanturvatehtävissä menehtyneitä Dag Hammarskjöld -mitalilla, jotka jaetaan YK:n päämajassa New Yorkissa. Ensimmäiset kolme Dag Hammarskjöld -mitalia jaettiin vuonna 1998. Ne saivat Kongossa vuonna 1964 kuollut pääsihteeri Dag Hammarskjöld sekä vuonna 1948 Israelissa surmansa saaneet ranskalainen René de Labarrière ja ruotsalainen kreivi Folke Bernadotte.

Jäsenvaltiot juhlistavat päivää eri tavoin, lähinnä muistamalla omia rauhanturvaajiaan. Suomen Rauhanturvaajaliitto ry laskee Helsingissä Hietaniemen hautausmaalla seppeleen rauhanturvatehtävissä menehtyneiden rauhanturvaajien muistomerkille.