Saku LinnamurtoSuomen Rauhanturvaajaliitto on valinnut YK:n kansainvälisenä rauhanturvaajien päivänä 29.5.2014 vuoden rauhanturvaajaksi Savonlinnan kaupungin hallintojohtaja, reservin majuri Saku Linnamurron.

Saku Linnamurto on kokenut pitkän linjan rauhanturvaaja, joka on palvellut yhteensä viiden vuoden ajan eri rauhanturvatehtävissä. Hän on myös kotimaassa edistänyt monin tavoin suomalaisen rauhanturvaamisen asiaa ja osallistunut monin tavoin Rauhanturvaajaliiton toimintaan. Saku Linnamurto on tuonut suomalaista rauhanturvaamistyötä esille erittäin positiivisella tavalla mediassa ja hän on pitkäaikainen sekä aktiivinen Suur-Savon Sinibaretit ry:n jäsen.

Majuri Saku Linnamurto kotiutui eilen viimeisimmältä komennukseltaan UNIFIL-operaatiosta Libanonista, missä hän toimi muun muassa siviili-sotilasyhteystoimiston yhteysupseerina.

Suomen Rauhanturvaajaliitto on kaikkien suomalaisten rauhanturvaajien veteraani- ja maanpuolustusjärjestö, jolla on 31 jäsenyhdistyksessä reilut 6 500 henkilöjäsentä. Liitto on jäsenenä Maailman Veteraanijärjestössä (World Veterans Federation) ja se on Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen (MPK) perustajajäsen.

YK:n kansainvälistä rauhanturvaajien päivää vietetään vuosittain 29.5. Sen tarkoituksena on muistaa rauhanturvatehtävissä menehtyneitä ja osoittaa kunnioitusta rauhanturvatehtävissä palvelleille naisille ja miehille.

Lisätietoja antaa:

Paavo Kiljunen