Mika KalmariSuomen Rauhanturvaajaliitto on valinnut vuoden rauhanturvaajaksi liminkalaisen kapteeni Mika Kalmarin (50).

Valintaperusteluissa mainitaan muun muassa kapteeni Mika Kalmarin aktiivisuus ja kyky kehittää toimintaa. Hän on kriisinhallintatehtävissä osoittautunut esimiestensä arvostamaksi luottopelaajaksi, joka kykenee hoitamaan monipuolisesti vaativiakin tehtäviä.

Tällä hetkellä Bosniassa EU-johtoisessa ALTHEA-operaatiossa esikuntaupseerina palveleva Kalmari on pitkän linjan rauhanturvaaja, jolla on takanaan vuosien palvelus kuudessa eri operaatiossa Lähi-idässä, Kashmirissa sekä Balkanilla. Kalmari on toiminut YK:n, NATO:n ja EU:n kriisinhallintatehtävissä esikuntaupseerina sekä sotilastarkkailijana. Lisäksi hän on palvellut vuodesta 2007 lähtien erilaisissa kouluttajatehtävissä puolustusvoimien palveluksessa eri puolilla Eurooppaa sekä Kanadassa.

Ensimmäisellä komennuksellaan hän oli vuosina 2000-2001 tilannekeskuksen päivystäjänä ja päällikkönä Libanonin UNIFIL-operaatiossa suomalaispataljoonassa.

”Tunnustus vuosien työstä”

Valinnastaan vuoden rauhanturvaajaksi kapteeni Mika Kalmari on positiivisesti yllättynyt. Hän näkee sen olevan tunnustus vuosien varrella tekemästään työstä rauhan hyväksi.

”Rauhanturvaaminen on minulle mieluisa työ, joskaan ei niitä kaikkein turvallisimpia. Mutta vaikka on ollut tiukkojakin paikkoja, niin en vaihtaisi päivääkään pois”, keskellä Syyrian sisällissotaa sotilastarkkailijana vuosina 2011-2012 toiminut Kalmari toteaa.

Siviiliammatiltaan reservin kapteeni ja kasvatustieteiden maisteri Mika Kalmari on peruskoulun luokanopettaja. Limingan kuntaa hän haluaa kiittää joustavasta suhtautumisesta.

Erityiskiitoksen Mika Kalmari haluaa osoittaa vielä perheelleen, joka on varauksetta tukenut työkomennuksia maailman kriisipesäkkeisiin.

”Perhe on tärkeä näissä hommissa. Ilman sitä olisi aina välillä orpo olo maailmalla.”

Suomen Rauhanturvaajaliitto ry nimeää vuosittain vuoden suomalaisen rauhanturvaajan. Nimitys julkistetaan YK:n kansainvälisenä rauhanturvaajien päivänä 29.5.2015.