mitalijoukkueet

Pohjanmaan Rauhanturvaajien falling plates-joukkueet, niin yleisessä kuin yli 50-vuotiaiden sarjassa, veivät viime vuoden tapaan voitot SRTL:n ampumamestaruuskilpailuissa Kouvolan Vekaranjärvellä. Yleismestaruuden Salpa-kiertopalkinto jäi edelleen, tosin aiempaa niukemmin, järjestävälle yhdistykselle Kymenlaakson Rauhanturvaajille.

Yleisen sarjan rk-ammunnan voitti Kankaanpään seudun RT:n Hannu Suominen kisojen kovimmalla tuloksella 192 pistettä. Vanhemman sarjan voittaja Lapin RT:n Pertti Tuisku uusi mestaruutensa nyt 191 pisteellä.

Ilahduttavaa oli, että kilpailuihin osallistui nyt seitsemän ampujaa enemmän kuin vuosi sitten, 105 rauhanturvaajaa. Falling plates –joukkueita oli yleisessä 12 ja yli 50-vuotiaiden sarjassa 18 kolmen miehen joukkuetta. Ikämiesten joukkueiden määrän kasvu kuvastaa kilpailijoiden ikärakenteen kehitystä.

Liiton puheenvuoron avajaisissa käyttänyt Esko Hakulinen patistelikin yhdistyksiä vetämään nuorempaa jäsenistöä ampumaradalle jo kisojen jatkuvuudenkin vuoksi. Tällöin kisojen tukeminen on puolustusvoimille mielekästä, kun se palvelee myös reservin ampumataidon parantamista.

Ensi vuonna kisat pidetään Karjalan Prikaatin tukemana edelleen Vekaranjärvellä. Kisat kolme kertaa peräkkäin järjestänyt KYMLRT väistyy järjestelyvastuusta ja seuraavat kisat järjestettäneen naapuriyhdistysten yhteisvoimin.

Kilpailun tulokset

Teksti: Terho Ahonen