Tarja Raappana 1

Kurssin päättäjäiset Afganistanissa. Tarja Raappana edessä keskellä.

Suomen Rauhanturvaajaliiton hallitus on valinnut vuoden 2017 rauhanturvaajaksi sotilasvirkamies Tarja Raappanan. Valinta tehtiin operaatioista saatujen esitysten perusteella.

Tarja Raappana kotiutui muutama päivä sitten Afganistanin RS-operaatiosta, missä hän palveli operaation esikunnassa yhdenvertaisuusneuvonantajana (Gender Advisor). Yhdenvertaisuusneuvonantaja antaa paikallisille viranomaisille neuvoja sukupuolten tasa-arvoasioissa. Tehtävä on Afganistanin kaltaisessa lähinnä miesten johtamassa yhteiskunnassa erittäin vaativa.

Afganistanin lisäksi Tarja Raappana on palvellut sotilaallisessa kriisinhallinnassa YK:n UNDOF-operaatiossa Golanilla vuonna 1992. Siviilikriisinhallintatehtävissä Raappana on palvellut useaan otteeseen Bosniassa ja Kosovossa eri tehtävissä sekä YK:n että EU:n operaatioissa. Tarja Raappana on koulutukseltaan poliisi ja kasvatustieteiden maisteri. Kotimaassa hän työskentelee poliisina.

Vuoden rauhanturvaaja julkistetaan perinteisesti kansainvälisenä rauhanturvaajien päivänä. Rauhanturvaajien päivää vietetään YK:n aloitteesta 29. toukokuuta. Suomalaiset rauhanturvaajat viettävät päivää eri muodoin eri puolella maata. Helsingissä Hietaniemen hautausmaalla järjestetään seppeleenlaskutilaisuus palveluksessa menehtyneiden rauhanturvaajien muistomerkillä klo 12.00. Tilaisuudessa lasketaan puolustusministeriön, pääesikunnan, palveluksessa vammautuneiden rauhanturvaajien ja Suomen Rauhanturvaajaliiton seppeleet.