Suomen Rauhanturvaajaliiton hallitus on valinnut vuoden 2018 rauhanturvaajaksi vääpeli Keijo Keskisen. Valinta tehtiin operaatioista saatujen esitysten perusteella.

Keskinen on tehnyt mittavan ja ansiokkaan uran rauhanturva- ja kriisinhallintatehtävien parissa yhdeksässä operaatiossa eri tehtävissä (mm. operaatiokeskuksen tilanneupseeri, CIMIC-upseeri, sotilastarkkailija, sotilastarkkailijakurssien kouluttaja Suomessa ja ulkomailla, operaation tiedustelukeskuksen osastoupseeri ja rauhanturvajoukon komentajan sotilasavustaja).

Keijo Keskinen on selviytynyt kaikista tehtävistään kiitettävästi. Tehtävissään hän on ollut oma-aloitteinen, määrätietoinen ja sitoutunut. Avoimena ja huumorintajuisena persoonana hän on antanut erinomaisen kuvan suomalaisen rauhanturvaajan osaamisesta sekä hankkinut arvostetun aseman palvelustovereiden ja esimiesten keskuudessa.

Kotimaassa vääpeli Keskinen palvelee Maavoimien operaatiokeskuksessa kriisinhallintaoperaatioiden tilannepäivystäjänä.

Vuoden rauhanturvaaja julkistetaan perinteisesti kansainvälisenä rauhanturvaajien päivänä. Rauhanturvaajien päivää vietetään YK:n aloitteesta 29. toukokuuta. Suomalaiset rauhanturvaajat viettävät päivää eri muodoin eri puolella maata. Helsingissä Hietaniemen hautausmaalla järjestetään seppeleenlaskutilaisuus palveluksessa menehtyneiden rauhanturvaajien muistomerkillä klo 12.00. Tilaisuudessa lasketaan puolustusministeriön, puolustusvoimien, Vammautuneiden kriisinhallintaveteraanien ja Suomen Rauhanturvaajaliiton seppeleet.

Suomen Rauhanturvaajaliitto on suomalaisten rauhanturvaajien veteraani- ja maanpuolustusjärjestö, jolla on 32 jäsenyhdistyksessä noin 6 500 henkilöjäsentä. Liitto on jäsenenä Maailman Veteraanijärjestössä (World Veterans Federation) ja se on Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen (MPK) perustajajäsen.

Lisätiedot:     puheenjohtaja Paavo Kiljunen, 044 556 0277

Keijo Keskinen, 040 505 4922