Iso urakka sai päätöksensä, kun Rauhanturvaajaliiton 50-vuotishistoria julkistettiin Helsingissä. Päävastuun kirjan tekemisestä kantoi liiton edellinen puheenjohtaja, kenraalimajuri evp. Heikki Holma.

- Koossa on 716 sivua täyttä asiaa. Historian ensimmäisessä osassa käsitellään liiton ja yhdistysten 50-vuotista historiaa, toisessa puolestaan operaatioita, joissa suomalaiset ovat olleet mukana. Tätä kattavampaa rauhanturvaamisen kokonaisuutta ei Suomessa ole aikaisemmin julkaistu, Holma tiivisti.

- Mukana on myös neljänkymmenen rauhanturvatehtävissä olleen ihmisen tarina. Ne antavat hyvän punaisen langan sille toiminnalle, mitä vuosien ja vuosikymmenten saatossa on tehty. Oman tarinansa kertojat edustavat koko kenttää kenraalista jääkäriin, Holma tähdensi.

Historian julkistamistilaisuudessa puhunut eversti evp. Kalle Liesinen painotti, että kysymys on ainutkertaisesta kokonaisuudesta.

- Tätä historiaa ei ohiteta, kun kokonaiskäsitystä rauhanturvaamisesta luodaan. Käsissämme on kokonaisuus, joka kelpaa myös tieteellisen tutkimuksen lähdeaineistoksi. Heikki Holman päätoimittamat kirjat ovat julkaisijansa eli Suomen Rauhanturvaajaliiton näköisiä, niissä on vankkaa ja arvokasta tietoa, Liesinen sanoi.

Historiaprojektin päätoimittaja Heikki Holma (oik.) ojensi painotuoreet lämpimäiskappaleet Rauhanturvaajaliiton kunniapuheenjohtaja Aulis Laineelle (vas.) ja Suomen ensimmäisessä operaatiossa mukana olleelle Jorma Reinimaalle.

Kirjailijan arkea eli Heikki Holma signeeramassa historiateoksia.

Historiallinen kuva. Rauhanturvaajaliiton historian julkistamistilaisuudessa oli mukana kaikkiaan viisi liiton puheenjohtajana toiminutta miestä. Vasemmalta Vesa Yrjölä, Heikki Pietilä, Aulis Laine, Paavo Kiljunen ja Heikki Holma.

Kalle Liesinen esitteli Rauhanturvaajaliiton historiakirjan kutsuvieraille.