Omat Lahi Ita 1181

Kuvassa Rauhanturvaajaliiton puheenjohtaja, prikaatikenraali (evp.) Mauri Koskela tarkastelee hallinnon ja kapinallisten välistä tilannetta etulinjan alueella Syyriassa vuonna 2017 vartiotornista käsin. Koskela toimi Syyrian ja Israelin aseleposopimusta valvovan YK:n UNDOF-operaation apulaiskomentajana kahden vuoden ajan.

Hyvät rauhanturvaajaveljet ja -sisaret kotona ja kaukana!

Baretin väriin ja operaatioon katsomatta olette ottaneet haasteen vastaan olla turvaamassa joulun sanoman mukaista rauhaa maailman kriisipesäkkeissä, osana Suomen virallista ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa, kaukana kotoa ja läheisistänne, kovinkin erilaisissa ja haastavissa olosuhteissa.

Toivon teillä tulevien päivien ja viikkojen aikana olevan aikaa hiljentyä miettimään joulun todellista merkitystä, kukin omista lähtökohdistanne. Lyhyesti kiteytettynä se on totuttu ilmaisemaan lauseella "Maassa rauha ja ihmisillä hyvä tahto". Itse aikanaan raamatun alkulähteillä Lähi-Idässä palvelleena ja siellä joulua viettäneenä jäin miettimään syitä siihen, miksi emme tuota tavoitetta tunnu saavuttavan. Vastausta en koskaan löytänyt. Pohdinta antoi kuitenkin merkityksen sille työlle, jota olin tekemässä juuri rauhan ja ihmisten hyvän tahdon eteen. Tajusin, että jokainen voi omalla pienellä panoksellaan olla osa suurempaa pyrkimystä maailmanrauhan edistämiseksi. Se on niin tärkeä asia, ettei sen tavoittelusta pidä koskaan luopua.

Olette asettaneet itsenne alttiiksi riskeille luodaksenne uskoa ja toivoa paremmasta tulevaisuudesta niille ihmisille, jotka sitä tarvitsevat. Harvoin kuitenkaan saatte sitä tunnustusta, jonka työnne ansaitsisi. Me Rauhanturvaajaliitossa tiedämme ja tunnemme työnne tärkeyden ja haluammekin tällä vaatimattomalla tervehdyksellä näin joulun aikaan kiittää teitä työstänne ja toivottaa kaikille turvallista jatkoa. Toivomme yhdessä Sotilaskotiliiton ja muiden tukijoidemme kanssa toteutetun ”Tuntematon rauhanturvaaja” joulupaketti-hankkeen tuovan teille hyvän joulumielen ja auttavan mahdollisessa koti-ikävässänne!

Samalla toivotamme teidät aikanaan tervetulleiksi takaisin koti-Suomeen terveinä ja hyvinvoivina sekä ylpeinä saavutuksistanne. Toivottavasti olette käytettävissä jatkossakin tulevien rauhanturvaajien tukena ja turvana liittomme työn kautta.

Suomen Rauhanturvaajaliiton puolesta haluan toivottaa kaikille rauhanturvaajille siellä jossakin, operaatiosta ja baretin väristä riippumatta, Rauhaisaa Joulua ja Menestyksekästä Uutta Vuotta 2019!

Mauri Koskela
Suomen Rauhanturvaajaliitto