Uutiset

Thumbnail Suomen Rauhanturvaajaliiton hallitus on valinnut Timo Ryhäsen liiton vertaistukikoordinaattorin tehtävään. Timo Ryhänen on koulutukseltaan teologian...

Thumbnail Mahdollisuus, josta ei voinut kieltäytyä Kalle Heiskanen virnistää leveästi, kun utelen häneltä mahdollisesta Kylmä-Kalle -lempinimestä. 23-vuotias...

Lue lisää:Uutiset

Veteraanituki - pääesittelyt

RAY-rahoitteinen Rauhanturvaajat  vertaisina – tukea kotona ja kaukana –projekti 2013-16 on saanut oman www-sivuston. Sivusto löytyy osoitteesta

www.rauhanturvaajatvertaisina.fi

Sivustollta löytyy projektin perustietojen lisäksi mm. uutisia, ajankohtaisia asioita, tietopankki, linkkejä, rauhanturvaajien ja läheisten kertomuksia sekä kattava listaus koulutustarjontaa.

Lisätietoja: projektipäällikkö Hannu Piispanen, Suomen Rauhanturvaajaliitto ry, Opistokuja 6-8, 40100 Jyväskylä p. 040 7241365,

hannu.piispanen(at)rauhanturvaajaliitto.fi

RAY

Valtakunnallista päivystyspuhelinta 020 7698 111 ylläpidetään koulutettujen vapaaehtoisten voimin. Kaikilla on rauhanturvaamiskokemusta.

Rauhanturvaajana ollut henkilö ymmärtää palveluksen aikaiset huolet, murheet ja mukavat hetket. Tukihenkilönä hän voi tukea ja mahdollisesti auttaa kokemuksensa perusteella toisia rauhanturvaajia ja heidän läheisiään. Tavoitteena on, että valtakunnallisesti jokaisessa paikallisyhdistyksessä on yksi tukiryhmän vetäjä, joka on sosiaali- tai terveysalan tai vastaavan alan ammattilainen. Hän johtaa yhdistyksen tukiryhmää ja muita tukihenkilöitä ja vastaa ylläpidosta, koulutuksesta ja organisoinnista. Suomen Rauhanturvaajaliitto vastaa Puolustusvoimien tuella perus- ja jatkokoulutuksista.
Koulutus antaa hyvät edellytykset toimia joko kotiuttamiskoulutuksien pienryhmien ohjaajina ja/tai tukipuhelinpäivystyksessä.

Tällä hetkellä pooleissa on tarvetta hiljan palvelleista rauhanturvaajista ja rauhanturvaajanaisista.

Tervetuloa mukaan!

Päivystyspuhelin 020 7698 111 vastaa rauhanturvaajien ja heidän läheistensä kysymyksiin, jotka liittyvät palvelukseen ja siitä aiheutuneisiin mahdollisiin haittavaikutuksiin. Työmuotoina ovat, kuuntelu, keskustelu, ohjaus ja neuvonta. Päivystyspuhelimen tarkoituksena on tarjota apua ja tukea vertaistuen periaatteella. Tarvittaessa soittajat neuvotaan oikean ammattiavun piiriin, mikäli vertaistuen keinoin ei voida auttaa. Palvelu on maksutonta.

Soiton kustannukset soittajalle:

• puhelun aloitusmaksu on aina 8,28 snt/puhelu
  • lankapuhelimesta 7 snt/minuutti
  • GSM –puhelimesta 17 snt/minuutti
  • Kustannukset johtuvat operaattorin palvelusta ja liitto ei saa puheluista mitään.

Tukihenkilöitä sitoo vaitiololositoumus. Kaikki puhelut ovat luottamuksellisia; myös nimettömänä voit ottaa yhteyttä. Lisäksi voit lähestyä kysymyksillä tai tiedusteluilla myös sähköpostitse: veteraanituki @ rauhanturvaajaliitto.fi Puolustusvoimat tukeutuvat tukihenkilöiden käyttämiseen vertaistuen perusteella keskusteluryhmien ohjaajina. Osallistumme kotiutuville rauhanturvaajille ja sotilastarkkailijoille järjestettäviin kotiuttamiskoulutuksiin Säkylässä tai Tuusulassa.

Pieniä askareita sotaveteraanien kodissa

Päivystyspuhelimen kautta sotiemme veteraaneilla on mahdollisuus pyytää käytännön apua kotiinsa mm. polttopuiden tekoa, lumitöitä ja pieniä kodinaskareita. Päivystäjämme välittää tukipyynnöt alueellisille järjestöille, jotka ottavat yhteyttä veteraanin kotiin.

Uutiset

Lue lisää:Uutiset