Tukea ja ohjausta kriisinhallintaveteraaneille ja heidän läheisilleen

Jokaiselle kriisinhallintaveteraanille on tarjolla vertaistukea ja tarvittaessa juuri sellaista ammattiapua, jolla autetaan takaisin normaaliin elämään.

Katso tästä, millaista apua on tarjolla vertaisilta ja ammattiauttajilta

Kaveria ei jätetä.

Vertaistukipuhelimessa päivystää juuri nytkin vertais-faitteri. Soita 020-769 8111

Rauhanturvaajaliiton vertaistukipuhelin tarjoaa keskusteluapua luottamuksellisesti 24/7 ja 365 vrk vuodessa. Voit jutella halutessasi nimettömänä. Puhelimessa auttaa koulutettu päivystäjä, jolla on rauhanturvaajakokemusta. Puhumme samaa kieltä, tiedämme rauhanturvaamisen olosuhteet ja tunnelmat eikä kaveria edelleenkään jätetä. Mieltä askarruttavia asioita ei kannata jäädä pohtimaan yksin. Sillä ei ole väliä, jos mielen päällä oleva asia tuntuu itsestä kovin pieneltä tai jos et osaa sanoittaa tilannettasi ihan selkeästi. Autamme, tuemme, rohkaisemme, ohjaamme eteenpäin myös rauhanturvaajien läheisiä. Jos sinulla on rauhanturvaajakokemusta, olet myös tervetullut mukaan tukipuhelimen päivystysrinkiin. Saat koulutusta, tukea ja ohjausta.

tukipuhelin

Kriisinhallintapalveluksen jälkeisen psyykkisen tuen palvelut

Jos palveluksesta kotiutumisen jälkeen koet tarvitsevasi tukea esimerkiksi psyykkisten oireiden, stressin tai sopeutumisvaikeuksien vuoksi, toimi seuraavasti:

1. Ota yhteyttä puhelimitse Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (HUS) psykiatrian poliklinikkaan, joka toimii tuen valtakunnallisena koordinaattorina:
HUS psykiatrinen konsultaatiopoliklinikka
PUH 09-47173511 (ma-to klo 9-15, pe klo 9-13)

2. Et tarvitse lääkärin lähetettä tai maksusitoumusta hoidon tarpeen arviota varten. Arvio on Sinulle ilmainen ja myös siitä aiheutuvat kohtuulliset matkakustannukset korvataan Valtiokonttorin toimesta.

3. Henkilökohtaisia tietojasi ei luovuteta Puolustusvoimille.

4. Jatkohoitoon tarvitset maksusitoumuksen Valtiokonttorilta. Toimita se hoitoa antavalle taholle.

5. Pyydä hoitoa antavaa tahoa lähettämään hoitoyhteenveto osoitteeseen:

Valtiokonttori
Vahingonkorvauspalvelut
00054 Valtiokonttori

Faitteri kypärä suojalasit ase suomen lippu VK n sivu

Lain mukaan kriisinhallintatehtävässä palvelleelle korvataan psyykkisen tuen kustannukset vuoden ajan. Palvelukseen syy-yhteydessä olevasta varsinaisesta sairaudesta korvauksia voidaan suorittaa pidempäänkin. Myös hoidosta aiheutuvat kohtuulliset matkakustannukset korvataan. Tällaisina pidetään pääasiassa julkisten kulkuvälineiden käytöstä aiheutuneita kustannuksia. Lisätietoja sopimuksesta saat Valtiokonttorin nettisivuilta www.valtiokonttori.fi , sähköpostitse Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. tai puhelimitse: 0295 50 3060 (klo 9-15.30).

nobel haku 1psd

Suomen Rauhanturvaajaliitto ry